Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Dirk Gillissen (UvA)
actueel

Nummer 1 in de rankings: positieve uitstraling, hogere werkdruk

Irene Schoenmacker,
5 maart 2020 - 08:42

Opnieuw staat Communication & Media Studies van de UvA op nummer een in de Britse QS World University Rankings, voor het derde jaar op rij. Doet dat iets met de afdeling? ‘Je moet zo’n ranking niet al te serieus nemen.’

‘Hilarisch,’ zegt afdelingsvoorzitter mediastudies Jeroen de Kloet over het goede nieuws. ‘We zijn net geen Bohemian Rhapsody. Maar serieus gezegd; we zijn heel blij en trots. We gaan straks nog even taart halen natuurlijk.’

 

Meer studenten

Drie keer uitgeroepen worden tot de beste van de wereld legt de afdeling ook bepaald geen windeieren: het aantal studenten is de afgelopen jaren significant gegroeid. Kwamen er in 2017/18 nog in totaal 641 studenten naar de bachelors Media and Information en Media and Culture, in 2019/20 waren dat er al 1.085.

 

(Lees verder onder de grafieken)

Uitgesplitst naar studenten van buitenaf, is de groei nog opvallender. In 2017 kozen slechts zes Europese studenten voor de bachelor Media and Culture; in 2019 waren dit er 151. Ook bij Media and Information dubbelde het aantal, van 101 studenten naar 261 studenten. Dat zal vast ook komen doordat de opleidingen inmiddels ook een Engelstalige route aanbieden.

Foto: Jeroen Oerlemans (UvA)
Jeroen de Kloet

Interesse uit Azië

Volgens De Kloet zorgt de ranking ook voor toenemende interesse uit met name Azië. Zo trok Media and Culture in 2018 nog 1 student van buiten Europa, en dit studiejaar (2019/20) alweer 67 studenten. Voor Media and Information waren dat er vorig studiejaar 74 studenten, tegenover 105 dit jaar.

 

Zo simpel ligt dat niet, zegt onderwijsdirecteur Edith Smit van communicatiewetenschap. ‘Zo lijkt het of de ranking een duidelijke oorzaak en gevolg heeft, maar het is heus niet zo dat mensen door deze ranking besluiten plots communicatiewetenschap te gaan studeren. Het zal wel meespelen, dat wel, maar helemaal bepalend zal het niet zijn.’

 

Promovendi

Wel ziet Smit een toename van verzoeken van potentiële promovendi, met name uit Azië. ‘Die zijn echt aan het shoppen, krijgen een beurs en kijken welke universiteiten hoog in zo’n ranking staan. Dat is echt een ander type student.’ Ze is blij met de uitkomst, alhoewel ze ook benadrukt dat het een ranking is die erg gebaseerd is op reputatie. ‘Maar als je dan toch meedoet, wil je liever nummer 1 zijn dan nummer 10.’

 

Collega-hoogleraar Mark Deuze (journalistiek & media) staat kritisch tegenover de rankings. ‘Rankings bedreigen alles wat goed en mooi is in de academie,’ schreef hij in een opinieartikel in Folia in 2018. De Kloet kan zich daar wel in vinden. ‘Je moet die rankings ook met een korrel zout nemen. Rankings zijn per definitie een beetje problematisch, omdat het onduidelijk is hoe deze precies tot stand komen.’ 

‘Ja, we hebben inderdaad goede wetenschappers binnengehaald’

In 2018 zei toenmalig voorzitter Rens Bod nog dat er ook veel wetenschappers uit de Ivy League, de Amerikaanse top, bij de afdeling kwamen solliciteren. Hoe is dat nu? ‘Ja, we hebben inderdaad goede wetenschappers binnengehaald,’ zegt De Kloet, hoewel hij geen aantallen kan noemen. ‘Ik vind ook de Ivy League een beetje een problematisch construct, want wat zegt dat nu? Het straalt goed af, we zijn een aantrekkelijke werkplek, dus dat is fijn. Het nadeel is dat de werkdruk ook toeneemt, omdat de studentenaantallen groeien. We moeten alle zeilen bijzetten, en komen ook nog eens net uit een bezuinigingsronde.’

 

Levert zo’n eerste plek nu ook veel druk op, om juist de beste te blijven? Nee, stelt De Kloet ferm. ‘Nee, dan ga je zo’n ranking veel te serieus nemen. Zo wordt het de omgekeerde wereld: dan gaat een ranking invloed op jou uitoefenen, in plaats van jij op de ranking. Het moet niet zo zijn dat procedures, algoritmes en bepaalde maatstaven opeens jouw visie van het onderwijs en wetenschap gaan bepalen.’