Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Siza Hoogwoud (illustratie)
actueel

UvA’er van het Jaar Erik van Halewijn wil alle jongeren eerlijke kansen geven

Laura ter Steege,
17 december 2019 - 07:09

Dit jaar kent Folia de titel UvA’er van het Jaar toe aan student Cultural Analysis Erik van Halewijn. Van Halewijn zag dat scholieren in zijn eigen buurt niet altijd toegang hadden tot huiswerkbegeleiding. Daarom richtte hij samen met andere studenten StudieHub op om hen een eerlijke kans te geven in de doorstroom naar hoger onderwijs. ‘Erik gelooft in peer role modelling en niet in hiërarchie.’

Toen wij Erik mailden met het nieuws dat hij genomineerd was voor onze UvA’er van het Jaar verkiezing, vroeg hij direct of de scholieren ook welkom waren bij de uitreiking. ‘Dan kan het best druk worden,’ schreef hij erbij. Zijn enthousiasme en manier waarop hij de deelnemers van het project overal bij wilt betrekken zijn tekenend voor Erik.

 

Hoewel Erik niet de enige UvA-student is die bij StudieHub betrokken is, was het op basis van een paar belletjes duidelijk dat Erik de uitverkoren persoon was voor deze nominatie. Zo omschrijven collega’s en andere betrokkenen hem als een ‘onmisbare collega’, ‘heel ambitieus’, ‘warm persoon’, ‘de verbindende factor’, ‘opvallend intelligent’, ‘inhoudelijk sterk’ en ‘oprecht geïnteresseerd’. Ook was Erik degene die met het idee kwam om StudieHub te beginnen.  

‘Erik kent alle zestig deelnemers bij naam, weet wat ze willen studeren, vraagt iedereen hoe het met hen gaat, en hij onthoudt dat ook allemaal’

Via het onderwijsprogramma StudieHub zet Erik zich samen met zijn collega’s van Diversity Talks in om scholieren die het niet zo breed hebben een gelijke kans te geven in de doorstroom naar hoger onderwijs. Door driemaal per week gratis huiswerkbegeleiding aan te bieden in Amsterdam-Oost kunnen zij de concurrentie aangaan met leerlingen die betaalde huiswerkbegeleiding of bijlessen krijgen. Ook kunnen scholieren bij StudieHub terecht met al hun vragen over leertechnieken, examenstress en vervolgopleidingen.

 

De dynamiek tussen de studenten en Erik is fantastisch, zagen wij ook afgelopen juni toen we een bezoek brachten aan StudieHub. ‘Erik gelooft in peer role modelling en niet in hiërarchie,’ vertelt zijn collega. Zo vraagt hij altijd hoe het met iedereen gaat, kent hij alle zestig deelnemers bij naam en weet hij precies wat iedereen wil gaan studeren. ‘En hij onthoudt dat ook allemaal,’ vertelt een andere collega vol bewondering. Toch gaan de gesprekken niet uitsluitend over school, maar ook over alles daarbuiten. ‘Als je ziet hoe gemakkelijk hij met alle scholieren contact legt, dan denk je: “Hoe doe je dat toch?”,’ aldus zijn collega.

‘Ik zeg eigenlijk nooit nee tegen hem, maar probeer echt tot het uiterste te gaan om dingen voor hem gedaan te krijgen’

Door dit nauwe contact weet Erik precies waar de scholieren behoefte aan hebben en kan hij daar op inspelen. Toen hij hoorde dat er leerlingen waren die graag wilden leren programmeren, is hij direct met een programmeerklasje begonnen, dat elke donderdagavond plaatsvindt vóór de reguliere huiswerkbegeleiding. ‘Deze lessen zijn heel waardevol als scholieren later bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie willen gaan studeren,’ aldus zijn collega. Binnen StudieHub is het met de huidige middelen niet mogelijk om scholieren te ondersteunen bij hun profielwerkstuk, terwijl daar wel behoefte aan was. ‘Daarom doet Erik dit nu in zijn vrije tijd,’ vertelt zijn collega.

 

Ook de directeur van buurtcentrum Cybersoek, waar twee avonden per week huiswerkbegeleiding wordt gegeven, is te spreken over Erik. ‘Hij is fijn in de omgang, een excentrieke jongen die echt zichzelf blijft en gemakkelijk contact legt met jong en oud.’ Het was voor haar de eerste keer dat ze de sleutel van het buurtcentrum aan een andere partij gaf. ‘Het voelde gewoon goed. Ik zeg ook eigenlijk nooit nee tegen hem, maar probeer echt tot het uiterste te gaan om dingen voor hem gedaan te krijgen. Dat haalt hij in mensen naar boven.’

 

Daarnaast is Erik op zoek naar duurzame oplossingen om het project nog jaren draaiende te kunnen houden. Om ervoor te zorgen dat voldoende studenten zich als huiswerkbegeleider blijven aanmelden, heeft Erik er samen met zijn collega’s voor gezorgd dat zowel AUC-studenten als honoursstudenten studiepunten kunnen ontvangen voor het geven van huiswerkbegeleiding. ‘In de toekomst zal dit voor alle UvA-studenten mogelijk moeten worden, hier zijn wij nog druk mee bezig,’ aldus zijn collega. Op deze manier hopen ze dat voldoende studenten zich blijven aanmelden zodat dit project nog veel jongeren zal kunnen helpen.

Lees meer over