Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Vera Duivenvoorden
actueel

UvA'er Rick (24) heeft meer dan 100.000 volgers op Youtube

Sterre van der Hee,
3 oktober 2019 - 08:55

UvA-student Rick Broers (24, scheikunde) heeft als @serpentgameplay maar liefst 102.000 abonnees op YouTube. Hoe is dat? We volgden hem op de Dutch YouTube Gathering, hét fanevenement voor vloggers, waar honderden fans – ‘serpentjes’ – verzamelden. ‘Dat is wat mensen willen: een enthousiaste jongen die een beetje gamet en feitjes verkoopt.’

Kort nadat we hebben afgesproken om UvA-student en YouTuber Rick Broers te volgen op de Dutch YouTube Gathering – een evenement voor vloggers in ’s-Hertogenbosch – zien we een tweet. ‘Er komt iemand van Folia mij een dagje volgen voor een item,’ schrijft @nietrickbroers (28.000 volgers). ‘Dusseh laten we daar allemaal ff doen alsof ik heel relevant ben zodat ik niet voor lul sta :-).’ Zijn kijkers reageren direct. ‘Gast, je hebt nu 100k. Tuurlijk ben je relevant.’ Een ander: ‘Jij bent altijd relevant.’
 
Rick (24) is UvA-student scheikunde en YouTuber. Sinds zijn vijftiende maakt hij onder de naam serpentgameplay vrijwel dagelijks een video. Het begon met gamefilmpjes, soms wel meerdere per dag – een genre dat toen vooral in het buitenland bestond: ‘Ik zag veel filmpjes uit de VS, maar dacht: dat kan ik beter’. Inmiddels post hij grappige praatvideo’s en obscure kookfilmpjes (‘tosti rookworst krentenbol’), maar ook ASMRASMR staat voor autonomous sensory meridian response. Het is een bepaalde sensatie die mensen krijgen door bepaalde prikkels. In ASMR-video's, waarin vaak wordt gefluisterd of wordt gekraakt wordt geprobeerd mensen dat gevoel te geven. Bekijk hier een van de bekendste ASMR-video’s-video’s met fluisterwoorden als ‘schorriemorrie’ en ‘oorsmeer’, waarvan duidelijk is dat ze niet even vluchtig in elkaar gezet zijn. Het kanaal heeft ruim 102.000 abonnees, de populairste video is 317.000 keer bekeken (‘Ik rook mijn LAATSTE sigaret…’). Zo’n driemaal per week zendt hij een livestream uit op videowebsite Twitch, gewoon vanuit zijn slaapkamer in het West-Friese Schagerbrug, waar hij woont met zijn moeder.
 
Naar eigen zeggen is Rick – blond, uitgesproken, met overhemden met grappige figuurtjes – weinig op de UvA te vinden. Ja, hij maakte eens een video in het lab met het Jeugdjournaal, maar verder gaat hij slechts voor colleges naar het Science Park – gewoon, met de trein, waarbij hij soms wordt herkend op het station. ‘De laatste zes maanden werkte ik aan mijn scriptie,’ zegt hij. ‘Ik heb geen studiegenoot gezien. Sowieso heb ik niet echt een studentenleven gehad, daarvoor was het flink handig geweest als ik in Amsterdam had gewoond.’

 

(Lees verder onder de video)

Meet-and-greets
Juli 2019, ’s-Hertogenbosch. In de lucht hangt een geurmengelmoes van slushpuppie, churros en poffertjes. In de donkergrijze Brabanthallen staan talloze eetkraampjes tussen felgekleurde speelgoedstalletjes en bungee-trampolines. In een pop-uphuiskamer, compleet met loungebank en familiefoto’s, zitten de Bellinga’s: een vlogfamilie met ruim 393.000 abonnees. ‘Daar zitten ze, Amy,’ zegt een vader tegen zijn dochter bij het traliedranghek. ‘Moet je een uur voor wachten.’

De zes populairste video's van Rick

1. Ik rook mijn LAATSTE sigaret...’, 319.000 views 

2. 30.000 Subbonees Special! Het Verhaal Achter De Abonnees’, 190.000 views 

3.Minecraft Survival Deel 1 - Ik Ben Een Underground Hipster’, 150.000 views 
4.“Lekker Belangrijk” Cover - Rick ft. YvarMusic’, 127.000 views 

5. Rick V.S. Autotune’, 125.000 views 

6. ♫ POEP IN DE SOEP! ♫ Night Life Parodie’, 102.000 views 

Op de Dutch YouTube Gathering kunnen kijkers hun favoriete YouTubers ontmoeten. Aanwezig zijn 61 ‘creators’ (meer dan 100.000 abonnees), onder wie Rick. Daarnaast zijn er 79 ‘talents’ (25.000 abonnees) en duizenden jongeren. Voor ouders is er ‘café de ballenbak’ – een restaurant met plastic klapstoeltjes en een koffiekraam, waar velen van de gelegenheid gebruikmaken hun laptop open te klappen. Rick, die voor de gelegenheid zijn blauwe bloemenblouse heeft aangetrokken, maakt zich klaar in de meet-and-greets-hoek. Hij heeft er zin in, zegt hij, en is energiek. 
 
Zijn fans – sommigen noemen zich ‘de serpentjes’ – wachten in lange rijen. Rick kijkt vrolijk rond. Wel had hij zich vooraf even afgevraagd welk publiek er zou komen – naar fanevents als deze komen vooral tieners, en dat terwijl zijn doelgroep al jaren met hem meegroeit. Die heeft minder behoefte aan meet-and-greets, en op zulke events hebben ze – naast in de rij staan – niet zoveel te doen.


Vooraan in de rij staat Sascha Nieuwkoop (18). Zodra de wachtrij opent stapt hij op Rick af. ‘Eindelijk kan ik je ontmoeten,’ barst hij uit. ‘Wil je je handtekening zetten? En wil je me toevoegen op Nintendo Switch? Dit is mijn code.’ Rick ontvangt hem open, stelt veel vragen, en gaat met hem op de foto.

 

(Lees verder onder de foto)

Foto: Vera Duivenvoorden
Rick poseert met kijker Sascha. Links Ricks vriendin Billy Bob

Nerdy 
Het leukste is zijn spontane karakter, zeggen fans. Zijn droge humor en de veelheid aan feitjes. Zo ‘ontdekte’ hij laatst dat de website nissan.com helemaal niet van Nissan is, maar van een bedrijf dat al veel eerder Nissan heette, en dat de echte Nissan daarom nu een rechtszaak heeft aangespannen. ‘Hij is nerdy, maar volwassener dan andere YouTubers,’ zegt Kadija Qasim (19), die al vijf jaar met haar broers naar de video’s kijkt. ‘Ik game zelf niet, maar het is leuk om naar hem te luisteren alsof het een podcast is. De video’s zitten vol met weetjes. Het is net school, maar nu hoor je weetjes waar je helemaal niets mee kunt.’

‘Vroeger wilde iedereen brandweerman worden, nu YouTuber. Prima’

Ruby Verschoor (16) kwam speciaal voor Rick uit Zoetermeer. Ze kent hem via een ander kanaal, Banjotown, waar Rick ooit te gast was om kijkersvragen te beantwoorden. ‘Het is geweldig hoe hij feitjes vertelt,’ zegt ook zij. ‘Ik luister graag naar zijn humor.’ Sascha zegt graag naar Ricks livestreams te kijken als hij in een dip zit. ‘Dat is heel leuk, dan voel ik me minder eenzaam.’
 
Veel tieners hebben telefoons en selfiesticks om de ‘creators’ vast te leggen. Wouter (9) wil zelf ook YouTuber worden, zegt hij: hij houdt van film en wil mensen blij maken. ‘Ik weet nog dat iedereen brandweerman wilde worden,’ zegt moeder Marleen Fremerij (39). ‘Dat is nu YouTuber – prima.’ Ze heeft weinig moeite met de hobby van haar zoon. ‘Wel mis ik soms de combi met buitenspelen. Aan de andere kant: mijn dochter houdt van paarden, dan gaan we naar een paarden-event. Dit is zijn ding, zolang het niet ten koste gaat van school.’
 
Wiet roken
Een deel van zijn kijkers is jonger, zegt Rick, daarom laat hij niet álles zien in de video’s. ‘Op YouTube is een klein discussieplatform waar we praten over wat we wel en niet kunnen maken,’ vertelt hij, nu serieuzer. Moet je een game promoten die kinderen oplicht? ‘Dat vind ik niet. Een ander ding: ik vind het leuk om soms wiet te roken, maar dat doe ik niet in beeld. Mijn zestienjarige kijkers moeten eerst maar op school focussen.’ Hij scheldt wel veel, vertelt hij. ‘Dat vind ik vandaag de dag geen groot probleem.’
 

(Lees verder onder de video)

Wat hij niet zou laten zien? Hij kan vrijwel niets bedenken. ‘Misschien zou ik het weghouden als ik heel ingewikkelde relatieproblemen zou hebben,’ zegt hij uiteindelijk. ‘Dan zou mijn relatie daar niet beter van worden, denk ik.’ Verder filmt hij vooral als hij goed in z’n vel zit. ‘Niet omdat ik een nepplaatje van mezelf wil verkopen, maar dat is wat mensen willen: een enthousiaste jongen die een beetje gamet en feitjes verkoopt.’

De meet-and-greets zou kort duren, maar steeds meer tieners sluiten aan in de rij. Bij het dranghek speelt Ricks Vriendin, de 19-jarige Billy Bob Snoep (haar echte naam), voor poortwachter. Prompt willen fans ook een foto met háár. ‘Ik kende Rick van zijn video’s,’ zegt ze, met twee lolly’s in haar mond. Ze keek altijd met haar vader, die helaas een tijdje geleden overleden is. ‘Voor zijn begrafenis wilde ik een muziekvideo gebruiken, Poep in de soep. Zo kwamen we in contact.’
 
Rick maakte intussen een selfie met een meisje met een blonde paardenstaart. ‘Rick, je moet tempo maken,’ zegt Billy. ‘Vanaf nu krijgt iedereen dertig seconden.’ Op zulke events is er vaak maar één uur voor de meet-and-greets, zegt Rick later. ‘Daarna moet ik opgerot zijn. Natuurlijk zou ik met iedereen een uitgebreid praatje en een foto willen maken, maar dan komen veel mensen helemaal niet meer aan de beurt. Uiteindelijk gaan veel jongeren gelukkig wel tevreden naar huis.’

De volgende in de rij. Zijn handen trillen een beetje. ‘Mag ik een knuffel?’

 

(Lees verder onder de afbeelding)

Foto: Vera Duivenvoorden

Overhemdmerk
Als zijn medestudenten hem herkennen, stellen ze vaak dezelfde vraag, zegt Rick. ‘Hoeveel verdien je?’ Het antwoord: zo’n duizend euro per maand, volledig via advertentieinkomsten. ‘Dat vinden ze vaak wel nice,’ zegt hij. ‘Het is een prima bijbaan als je studeert. Als ik meer zou willen verdienen, zou sponsoring of promotie van games dé manier zijn om dat te doen.’ Hij krijgt regelmatig mails van bedrijven die hem vragen producten te promoten. ‘Vooral mobiele games. Laatst zou ik tweeduizend euro krijgen om een soort kindercasino aan te prijzen. Dat is niet hoe ik wil verdienen, dus ik zei nee, maar met pijn in mijn portemonnee. Ik kijk of een product bij me past. Ik zou me best laten sponsoren door een grappig overhemdmerk, maar niet als ik alleen maar witte shirts moet dragen.’

‘Ik zou me best laten sponsoren door een grappig overhemdmerk, maar niet als ik alleen maar wit moet dragen’

De aandacht went – hij vindt het ‘echt niet erg’ – maar het blijft vreemd dat er elk moment tweehonderd mensen naar z’n video’s kijken. Het gebeurt weleens dat iemand vanuit Limburg afreist naar Schagerbrug om een foto van hem te maken. ‘Dat is grappig, en ik geef ze een rondleiding door mijn kamer. Maar ik denk ook: heb je niks beters te doen.’ Hij lacht. ‘Ik hoorde eens dat iemand acht uur achtereen naar mijn video’s had gekeken. Ik denk dat ze het oprecht heel leuk vinden.’
 
Uiteindelijk lijkt het hem niks om alleen maar YouTuber te zijn, zegt Rick. Hij zou graag iets met zijn studie doen: een baan in de chemische industrie, of als leraar scheikunde. ‘Mensen vragen weleens hoe ik nog leraar kan worden met al die video’s die nu online staan.’ Hij lacht. ‘Maar gelukkig is er een lerarentekort, dus ze nemen toch iedereen aan. En daarnaast – daarnaast vind ik dat gekke dingen gewoon moeten kunnen.’

Lees meer over