Foto: StudieHub
actueel

UvA-studenten beginnen StudieHub: ‘We willen alle scholieren gelijke kansen geven’

Laura ter Steege,
3 juli 2019 - 14:20

Vijf UvA-studenten van de stichting Diversity Talks zijn in maart begonnen met het project StudieHub. Daarmee bieden ze tweemaal per week gratis huiswerkbegeleiding aan alle geïnteresseerde scholieren. Vorige maand ontvingen ze een grote subsidie. ‘Het is fantastisch om te zien hoe gemotiveerd de scholieren zijn.’

Aan hoge tafels zitten vier scholieren zachtjes te overleggen. Elders in de zaal zijn jongeren druk bezig achter de computers en verdwijnen anderen meteen na binnenkomst in de stilteruimte. ‘Vandaag is het relatief rustig, want de leerlingen die in hun eindexamenjaar zitten hebben de examens al achter de rug,’ vertelt Erik van Halewijn (21). Hij volgt de research master Cultural Analysis en is een van de initiatiefnemers van project StudieHub.

Erik van Halewijn

Het is dinsdagavond en in buurtcentrum Cybersoek in de Indische Buurt wordt vanavond tussen 19 en 21 uur gratis huiswerkbegeleiding aangeboden. Naast Erik is ook Khaled Tamimy (22, student wis- & natuurkunde) namens Diversity Talks aanwezig. Later komen ook de andere studenten van Diversity Talks, die vanavond niet op de planning staan, nog langs. Khaled: ‘De sfeer is altijd erg goed hier, dus wie geen andere plannen heeft komt langs voor de gezelligheid.’

 

Groeiende ongelijkheid

Het idee voor dit project is afgelopen september ontstaan, omdat Diversity Talks graag iets wilde doen tegen de groeiende ongelijkheid in het onderwijs. Khaled: ‘Steeds meer scholieren maken gebruik van schaduwonderwijs, zoals betaalde bijles of huiswerkbegeleiding buiten school. Met name kinderen met een migratieachtergrond of een lage sociaaleconomische status hebben hier niet altijd toegang toe. Daarom zijn we dit project begonnen om alle scholieren gelijke kansen te geven.’

‘Met dit project willen we alle scholieren gelijke kansen geven’
Khaled Tamimy

Er is volgens Khaled en Erik erg veel vraag naar de gratis huiswerkbegeleiding. Erik: ‘Op dit moment hebben meer dan vijftig leerlingen zich aangemeld, maar elke week komen er nog extra aanmeldingen binnen.’ Als even later de eerste scholieren binnendruppelen, zit er ook een meisje bij dat voor het eerst komt.

 

De scholieren kunnen zelf kiezen of ze in de stilteruimte gaan zitten, plaatsnemen achter een computer, of in de vragenruimte gaan zitten waar ook hardop overlegd kan worden. De meesten van hen halen direct na binnenkomst hun studiespullen uit hun tas om aan de slag te gaan. ‘Ze zijn niet lui, kijk maar,’ zegt Erik terwijl hij wijst naar de leerlingen die naast hem hard aan het werk zijn. ‘Als je ze de kans geeft, dan doen ze hun best wel.’

 

Persoonlijk contact

Alle scholieren die binnenkomen zeggen Erik en Khaled gedag, waarna ze hun naam op een aanwezigheidslijst zetten. Op deze manier houden zij bij wie er wanneer aanwezig is geweest. Dat is handig voor de evaluatie van dit project, maar ook om langdurige afwezigheid van deelnemers te kunnen opmerken. Erik: ‘Als een leerling regelmatig aanwezig is en daarna plotseling niet meer komt opdagen, dan nemen we altijd even contact op. Dat persoonlijke contact is belangrijk in dit project.’

‘Op het AUC kun je al voor student engagement 6 studiepunten krijgen. Wij hopen dat dit straks voor alle UvA-studenten mogelijk wordt’

Aanmelden voor het project is vrijblijvend, scholieren die zich opgeven zijn niet verplicht om tweemaal per week aanwezig te zijn. Khaled: ‘Een deel van de deelnemers heeft op zaterdag een bijbaan, zij komen dan alleen op dinsdag.’

 

Echo-subsidie

Onlangs ontving de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica een subsidie van 200.000 euro, waarmee ook dit project draaiende gehouden kan worden. Het geld zal onder andere gebruikt gaan worden voor catering, huisvesting, promotiematerialen en projectbegeleiding. Khaled: ‘Het is natuurlijk geweldig dat een deel van dit geld nu voor ons beschikbaar wordt gemaakt. Ondertussen zijn wij wel druk bezig om duurzame constructies op te zetten. Deze subsidies worden namelijk vooral aan nieuwe projecten uitgedeeld, waardoor ze op de lange termijn doodbloeden.’

 

Daarom proberen ze te regelen dat studenten die huiswerkbegeleiding komen geven hiervoor een beperkt aantal studiepunten ontvangen. Erik: ‘Op het Amsterdam University College is dat nu al mogelijk en kun je voor student engagement 6 EC krijgen. Wij hopen dat dit straks voor alle UvA-studenten mogelijk wordt.’