Foto: UvA-afdeling Huisvestingsontwikkeling
actueel

Je kunt vandaag zelf de straten rond de nieuwe UB indelen

Dirk Wolthekker,
19 juni 2019 - 06:00

Hoe gaat de openbare ruimte binnen het Universiteitskwartier er straks uit zien als de nieuwe UB klaar is? UvA en gemeente zijn ambitieus als het gaat om duurzaamheid. Maar hoe pakt dat straks uit voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen? Vandaag kun je er zelf mee experimenteren.

De monumentale panden die momenteel worden gerenoveerd en uitgebreid (BG-14) worden extreem duurzaam, zo bleek al tijdens een hard hat-tour door de panden. Nu nog de omgeving. En daar is niet zomaar consensus over. De belangen lopen namelijk uiteen, in het bijzonder als het gaat om de omwonenden die overlast van fietsen vrezen, of hun auto misschien niet meer kunnen parkeren. Hoe dat gaat uitpakken is een vraag die vanmiddag aan de orde komt morgen tijdens een ‘experiment’ in het kader van het evenement We make the City.

 

Auto’s en fietsen

‘Hoe het autoparkeerbeleid eruit gaat zien en hoeveel autoparkeerplaatsen er zullen komen, dan wel blijven, daarover gaat de UvA niet. Dat is een gemeentekwestie,’ zegt Hans den Boer, woordvoerder Huisvestingsontwikkeling van de UvA. ‘De UvA heeft nu geen voorzieningen voor auto’s en dat zal in de toekomst zo blijven.’ Wat de fietsenstallingen aangaat: daar gaat de UvA wel over.

 

(Lees verder onder de afbeelding)

‘De fietsenkelder is bedoeld voor 925 fietsen en zal liggen onder het toekomstige atrium dat wordt gerealiseerd op de plek van de huidige binnenplaats van BG-14, waar de UB komt,’ zegt Den Boer. Voor die fietsenkelder is één in-/uitgang gepland, die vanuit de Staalstraat, onder het poortje direct linksaf te bereiken is (zie afbeelding boven). Volgens Den Boer kunnen er twee fietsstromen – in- en uitgaand fietsverkeer – gelijktijdig van de in-/uitgang gebruik maken. ‘In overleg met de gemeente zijn we nog op zoek naar twee andere fietsparkeervoorzieningen, maar waar die zullen komen en hoeveel fietsen er eventueel kunnen worden gestald kan ik nog niet zeggen,’ zegt Den Boer.

‘In overleg met de gemeente zijn we nog op zoek naar twee andere fietsparkeervoorzieningen’

BLVC-kader

Omwonenden hebben lange tijd gevreesd voor bouwoverlast en toekomstig overlast van fietsverkeer en/of (verkeerd) gestalde fietsen, maar volgens Den Boer is er inmiddels goed overleg. ‘We hebben het idee dat we er nu alles aan hebben gedaan om overlast tijdens de bouw te voorkomen, alles binnen een zogenoemd BLVC-kader, bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie.’

 

Terug naar het ‘experiment’ van vanmiddag: wie eraan wil deelneemt, krijgt eerst een rondwandeling om vervolgens met een visuele interactieve ‘dialoogtool’ aan de slag te gaan. Den Boer: ‘Hiermee kun je als het ware simuleren hoe de ruimte rond de gebouwen op het Universiteitskwartier er straks uit zou kunnen zien.’

 

Het ‘experiment’ met de indeling van de openbare ruimte van het Universiteitskwartier begint 14.00 uur, verzamelen bij uitgang Zuid van metrostation Rokin, voor Rederij Kooij. Deelname: vrij.