Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Teska Overbeeke (UvA)
actueel

Studie kunstmatige intelligentie in de knel door docententekort

Irene Schoenmacker,
22 januari 2019 - 14:22

Kunstmatige Intelligentie is populair. Zo populair, dat de UvA-opleiding een groot tekort heeft aan docenten om haar studenten op te leiden. ‘Veel docenten kiezen voor het bedrijfsleven: de opleiding zou wel meer willen groeien, maar heeft de docenten niet.’

Het bedrijfsleven staat om ze te springen: afgestudeerden van de opleiding Artificial Intelligence. Maar de universiteiten kunnen niet leveren. ‘De populariteit van AI en CS onder studenten is goed nieuws’, schreef AinedAined is een ad hoc-samenwerking van werkgeversorganisatie VNO-NCW, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) de Nederlandse organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO), de topsector ICT en het Innovation Center AI (ICAI) van de UvA. in een rapport vorig jaar. ‘De capaciteit van universiteiten is echter niet toereikend om deze toenemende vraag te accommoderen.’ Een verdubbeling van het aantal opleidingsplekken binnen vijf jaar is wenselijk, aldus het rapport.

 

Explosieve groei

De bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie groeide van 186 studenten in 2013 naar 410 studenten in 2018: een verdubbeling van het studentenaantal. Bij de masteropleiding was dat zelfs nog meer: daar steeg het aantal studenten in vijf jaar tijd van 95 naar 400.

 

(Lees verder onder de grafiek)

En dat knelt. Geld is het probleem niet, zegt opleidingsdirecteur Arnoud Visser, maar genoeg docenten vinden, dat lukt niet. En dus zag de bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie zich genoodzaakt tot het instellen van een numerus fixus. Het is de enige opleiding aan de UvA die een studentenstop instelt wegens een docententekort.

 

Vier vacatures, één vervuld

‘Veel docenten kiezen voor het bedrijfsleven,’ zegt Visser. ‘Ik zou wel meer willen groeien, maar dan heb ik wel mensen nodig.’ In 2017 werden er 5 nieuwe junior-docenten aangesteld, plus een afstudeercoördinator. Maar in 2018 waren er twee vacatures, waarvan er slechts een werd opgevuld. ‘Voor 2019 heb ik weer twee vacatures voor junior-docenten’, aldus Visser. ‘De master had ook vier vacatures voor junior-docenten, waarvan ze één hebben weten te vervullen.’

Kunstmatige Intelligentie is de enige opleiding aan de UvA die een studentenstop heeft wegens een docententekort

Als hij naar de toekomst kijkt, lijkt het er niet veel beter op te worden. ‘Het instituut heeft de mogelijkheid om over vier jaar twaalf tenure trackers (universitaire docenten) aan te nemen. Deze categorie begeleidt mijn afstudeerders en is daarbij bepalend voor de hoogte van mijn numerus fixus. Echter, deze onderzoekers moet ik delen met acht andere bachelor- en masteropleidingen.’

 

Wil Visser aan de aanbevelingen van het rapport van VNO-NCW voldoen, dan moeten er flink wat nieuwe docenten aangesteld worden. Visser rekent voor: ‘De docent-student-verhouding bij de universiteiten is ongeveer 1 op 20, dus voor tweehonderd extra opleidingsplaatsen (de verdubbeling) zou alleen voor mijn opleiding de komende vijf jaar tien extra onderzoekers moeten worden aangenomen. Maar datzelfde aantal is ook nodig voor de master Artificial Intelligence plus nog een aantal voor de zeven andere opleidingen die ook hard aan het groeien zijn.’

 

Overigens speelt deze problematiek niet alleen aan de UvA: ook andere universiteiten worstelen met een docententekort. Visser: ‘We vissen tenslotte allemaal uit dezelfde vijver.’