Foto: Henk Strikkers
actueel

Canvas: eindelijk geen slaaf meer van het rigide Blackboard

Stella Vrijmoed,
1 januari 2019 - 09:14

Canvas: het nieuwe Blackboard. Sinds september werkt iedere student en docent aan de UvA met Canvas, maar wat vinden zij eigenlijk van deze nieuwe digitale leeromgeving? ‘Canvas neemt een hoop ergernissen van Blackboard weg. Dat systeem was veel te rigide: je was als het ware een slaaf van Blackboard.’

Overzichtelijk, fijn en het ziet er leuker uit. Alleen de docenten weten nog niet allemaal hoe ze ermee om moeten gaan. Dat is wel een beetje de conclusie van een vragenrondje in de kantine van REC-E. ‘Ik vind Canvas eigenlijk chiller dan Blackboard. Het is nice dat je aan de rechterkant zo’n to-do-lijstje hebt. Voelt weer satisfying als je iets kunt afstrepen,’ vertelt een student.

 

Dat is geen toevalstreffer. Ook uit een enquête van de UvA blijkt dat studenten tevreden zijn: 85 procent van de 277 ondervraagde UvA-studenten is het eens met de stelling ‘Canvas is een gebruiksvriendelijke digitale leeromgeving’.

 

‘Ik ben zelf behoorlijk tevreden,’ zegt Gerwin van der Pol, docent filmstudies en voorzitter van de centrale ondernemingsraad (COR). ‘Ik was via de COR betrokken bij de keuze voor en invoering van Canvas. Het is veruit de betere van alle voorgestelde systemen.’ Omdat de VU al een jaar Canvas gebruikte, zijn er volgens Van der Pol een hoop opstartproblemen met het programma voorkomen.

‘Bij Blackboard moest je jezelf vragen: hoe wil het systeem dat wij het gebruiken?’

Geen slaaf meer van Blackboard
Docenten merken vaak op dat Canvas intuïtief, logisch en makkelijker is dan Blackboard. Van der Pol: ‘Bij Blackboard moest je jezelf vragen: hoe wil het systeem dat wij het gebruiken? Het systeem was veel te rigide. Je was als het ware een slaaf van Blackboard.’

 

Canvas neemt volgens Van der Pol een hoop ergernissen van Blackboard weg. ‘Het inrichten was daar echt een megaklus: je kreeg het nooit goed ingedeeld en je kon bestanden vaak niet meer terugvinden. Bij Canvas is het aantal plekken waar je dingen kunt stoppen gewoon kleiner.’

 

(Lees verder onder de video)

 

Verschillend gebruik door docenten

Toch zeggen studenten dat het nog weleens lastig is om bestanden en opdrachten te vinden. Dat zou volgens de online UvA-enquête voornamelijk komen doordat docenten nog niet allemaal gebruik maken van de modulestructuur, waar per week studiestof en opdrachten kunnen worden geplaatst.

 

Volgens de enquête kan een verschillende inrichting per vak voor studenten verwarrend zijn bij het navigeren in Canvas. ‘Ik denk dat er gewoon een soort handleiding moet komen voor professoren van “hier zet je dit onder, hier zet je dat onder”, nu is het allemaal een beetje zoeken,’ zegt een student daarover tegen Folia.

 

Ook bleek uit de enquête dat het regelmatig voorkomt dat opdrachten, pagina’s of modules nog niet gepubliceerd waren. ‘Ja, het groene vinkje moet wel aanstaan,’ reageert Van der Pol. Maar dat is volgens hem maar een kleine handeling die een docent ‘even moet weten’.

‘Aanvankelijk was er enorme stress bij docenten. Maar de invoering van Canvas is zorgvuldig gebeurd’

Werkdruk

Van der Pol is blij dat al veel docenten Canvas in gebruik hebben genomen. ‘Maar nog lang niet alle docenten gebruiken Canvas in al haar capaciteiten,’ zegt hij. Waarom niet? Dat komt volgens hem omdat zo’n nieuw systeem leren kennen voor docenten een tijdsinvestering is die de werkdruk kan verhogen: ‘Aanvankelijk was er enorme stress bij docenten. Maar de invoering van Canvas is zorgvuldig gebeurd. Docenten kregen het op tijd te horen, er was voorlichting in de vorm van fysieke en online cursussen. Ook konden ze hulp vragen tijdens spreekuren bij de ICT.’

 

Sommige docenten hoeven Canvas ook niet ten volste te gebruiken. Universitair docent muziekwetenschap Barbara Titus is bijvoorbeeld überhaupt niet van plan om de modulestructuur te gebruiken. ‘Ik ben wel heel netjes gecoacht door een studentassistent die me wegwijs heeft gemaakt,’ mailt ze. ‘Maar met die coach ontdekte ik dat het programma niet vriendelijk is voor analoge weergaven van een syllabus. Ik wil graag alles bij elkaar: dat je op één pagina kan zien welke les wanneer is, welke literatuur je daarvoor moet lezen en welke opdracht daarbij hoort. Ik wil alles gewoon heel lekker lineair op een blaadje achter elkaar. Dus ik zal op Canvas vooral bezig zijn met het uploaden van zulke A4-tjes. Hopeloos ouderwets ben ik, hahaha.’

‘We hebben met name de content van Blackboard gekopieerd naar Canvas, omdat dat het minste tijd kostte’

Ook niet elke faculteit gebruikt Canvas op dezelfde manier. ‘We hebben wel de online cursus gedaan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat na vijf dagen allemaal weer vergeten ben…’ zegt Gabor Linthorst, coördinator van de bachelor geneeskunde. ‘We hebben met name de content van Blackboard gekopieerd naar Canvas, omdat dat het minste tijd kostte. We kunnen nu pas een beetje kijken wat de additionele tools zijn.’

Technische problemen

Een nog op te lossen probleem met Canvas is volgens Van der Pol de becijfering: ‘Gewogen deelcijfers kun je niet omrekenen tot eindcijfers, terwijl dat wel zou moeten kunnen. Daar wordt nog aan gewerkt, maar het is een project van een lange adem.’ Vooral de Geesteswetenschappenfaculteit maakt gebruik van deze cijferberekeningsfunctie en heeft daar daarom de meeste last van, volgens Van der Pol. ‘Er zijn bij de ICT-afdeling zelfs mensen met als taak om de cijferberekening te doen voor docenten, tot het moment dat het in Canvas automatisch kan.’

 

Rond becijfering op Canvas maakt de UvA docenten attent op een ander probleem: waar Canvas van cijfers tussen de 5,495 en de 5,499 een 5,5 maakt, rondt SIS naar beneden af en wordt het dus naar een onvoldoende. Het cijfer dat in SIS komt is leidend. Docenten moeten hun studenten daarom waarschuwen dat het cijfer in Canvas soms kan doen lijken alsof ze het vak gehaald hebben, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.

 

De afdeling ICT Services heeft verder nog de grote wens een koppeling te maken met de roosterwebsite van de UvA. Zij zijn ook bezig met een koppeling tussen Canvas en Office 365, aangezien de UvA Office 365 aan medewerkers en studenten gaat aanbieden.

Lees meer over