Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Kwennie Cheng
actueel

Zawdie Sandvliet: bruggenbouwer met ‘een heel chille vibe’

Eva Hofman,
20 december 2018 - 09:25

We kozen Rens Bod als onze UvA’er er van het Jaar, maar er zijn meer medewerkers en studenten die dit jaar een lauwerkrans verdienden. Vandaag een profiel van onze nummer 5: Zawdie Sandvliet, de oprichter van het vak Afro-Nederlandse studies.

Zawdie Sandvliet is een bruggenbouwer. Tussen het geïnstitutionaliseerde racisme van nu en het kolonialisme van vroeger, tussen de traditionele achtergrond van de universiteit en het onderbelichte perspectief van zwarte Nederlanders, tussen zijn jonge studenten en de oudere universitaire docenten. Tussen zwart en wit. Dat moet ook, als winnaar van de Create a Course-challenge van de Geesteswetenschappenfaculteit met zijn vak Afro-Nederlandse studies, staat hij tussen de geschiedenis van Nederland en die van haar koloniën.

 

Als hij college geeft, komt hij op gympen. Zijn leerlingen begroet hij persoonlijk. Soms staat hij zelfs buiten het klaslokaal te wachten om ze allemaal een hand te geven. Hij heeft gewoon ‘een heel chille vibe’, aldus een van zijn studenten. ‘De eerste keer dat ik hem zag sprak hij over zijn plannen bij de Balie. Hij kwam toen al op me over als iemand die heel veel passie had voor zijn vak, heel enthousiast.’

‘Hij heeft een zesde zintuig, hij kan altijd met zijn studenten connecten’

Sandvliet behaalde een bachelor sociologie aan de UvA en verhuisde daarna naar Boston voor een master in Afro-American studies. Geïnspireerd door de omvang van het vakgebied in Amerika kwam hij terug met een droom: een soortgelijk vak opzetten in Nederland. Hij besloot te beginnen aan de lerarenopleiding maatschappijleer en won de Create a Course-challenge van de UvA, waarbij studenten zelf een vak mogen verzinnen. In grove lijnen had hij een vak geschetst dat een reis zou maken door de Afrikaans-Nederlandse geschiedenis. Van prekoloniale Afrikaanse koninkrijken tot het hedendaags postkolonialisme.

 

Het vak zat binnen een dag vol. Studenten uit allerlei verschillende onderzoeksdisciplines schreven zich in, vertelt een collega van Sandvliet. ‘Ze hebben zoveel verschillende achtergronden en zulke verschillende ervaringen met het koloniale verleden van Nederland dat er geen algemeen basisniveau te bekennen was.‘ Dus bouwde Sandvliet zijn bruggen. De eerste les besteedde hij aan het uitwisselen van ervaringen: wie heeft wat geleerd, en wanneer? ‘Hij weet dat je er niet vanuit kunt gaan dat studenten iets al weten. Hij heeft daar een zesde zintuig voor, hij kan altijd met zijn studenten connecten.’

 

Naast zijn werkzaamheden aan de UvA is Sandvliet docent maatschappijleer op een middelbare school in Amsterdam Zuidoost. Lesgeven doet hij al langer: bijles, mentorprogramma’s en huiswerkbegeleiding. Een voorbeeldige docent, noemt zijn collega hem. Misschien komt het wel door al die ervaring met lesgeven aan verschillende bevolkingsgroepen, misschien is hij een natuurtalent. Misschien scheelt het ook dat hij lesgeeft aan een extreem gemotiveerde groep. Zelfs wanneer hij zijn studenten voorstelt een treinreis van in totaal zes uur af te leggen naar het MCC archief in Middelburg over de handel in tot slaaf gemaakte Afrikanen, is het grootste deel van de klas ervoor in.

 

Misschien is het een beetje van alledrie.