Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Lisa Maier (UvA)
actueel

Intussen bij Business Administration: ‘Ik moet 35 nieuwe docenten werven’

Sterre van der Hee,
20 juni 2018 - 12:50

De Engelstalige UvA-bachelor Business Administration (Faculteit Economie & Bedrijfskunde) kreeg dit jaar bijna drieduizend aanmeldingen, waarvan zo'n tweederde uit het buitenland. Hoe gaat de opleiding daarmee om? De komende weken volgt Folia de voorbereidingen op de verwachte toeloop. Vandaag deel 4: wie moeten al die studenten gaan doceren?

Ze maken zich wel een beetje zorgen, zegt Peter van Baalen, onderwijsdirecteur voor de bachelors van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde. ‘We groeien vrij plotseling. Dan is voldoende docent- en zaalcapaciteit nodig. En deze bachelor is deels Engelstalig, dus de docenten moeten die vaardigheid ook beheersen.’

 

De Business Administration-bachelor (BA) kreeg in mei een monsteraantal van 2.894 aanmeldingen, waarvan tweederde van internationale studenten. Omdat werkgroepen uit 25 studenten bestaan, is een fors aantal extra docenten nodig. Voor grotere hoor- en werkcolleges is het probleem minder urgent. ‘Voor de werkgroepen met studie- en academische vaardigheden – plannen, teksten lezen, plagiaat voorkomen – nemen we nu 35 tot 40 student-assistenten en junior-docenten aan’, zegt Van Baalen. Indien nodig krijgen ze Engelse bijscholing. 

Foto: UvA
Peter van Baalen

Hoeveel docenten nodig zijn, is moeilijk te voorspellen: internationals schrijven zich vaak voor meerdere studies in, om zich na hun definitieve studiekeuze voor de rest weer uit te schrijven. ‘Op basis van de laatste jaren hebben we berekeningen gemaakt’, zegt Van Baalen. Casper Troost, coördinator en docent academische vaardigheden van de propedeuses van BA en de Economics & Business Economics: ‘Voor die twee studies samen komen we nu uit op zo’n 1.800 studenten.’

 

Uitzendbureaus

Troost is verantwoordelijk voor de wervingsklus. ‘Ik heb vacatures geplaatst, maar ging – anders dan andere jaren – ook bij colleges langs om student-assistenten te werven. Ook bij studies als psychologie, waar studenten wellicht ook over de juiste vaardigheden zouden beschikken.’ Dit jaar mag Troost ook pas-afgestudeerden aannemen als onderwijsassistent. ‘Zij zijn contractueel voor meer dan 19 uur inzetbaar, en hoeven geen student meer te zijn.’  

‘Als er meer mensen komen dan gepland? Dan moet ik als de sodemieter extra mensen zoeken, via uitzendbureaus of zo’

Inmiddels hebben zich zo’n honderd kandidaten gemeld. Zij komen op gesprek en bereiden een les voor. ‘Het selectieproces is een uitdaging’, zegt Troost. En wat als er straks opeens vijfhonderd studenten meer blijken te zijn? ‘Dan moet ik als de sodemieter extra mensen zoeken, via uitzendbureaus of zo. Maar ik zorg ook dat ik, roostertechnisch, zelf kan bijspringen. Voor het geval dat.’

‘Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als er een numerus fixus komt bij duizend. Of ietsje minder, zelfs’

Het betekent een hogere werkdruk voor de ‘vaste club’, zegt Van Baalen. Docenten met grote cursussen mogen extra student-assistenten inhuren, wat ook meer coördinatietaken oplevert. ‘De faculteit groeit, en docentenwerving loopt standaard achter op de aanmeldingscijfers. Tegelijkertijd willen we docenten die goed zijn in onderwijs én onderzoek. Die werf je op internationale conferenties, waar men concurreert om de beste mensen. Dat is complex.’

 

Festival

Hoe houd je zo’n grote groep studenten en docenten betrokken bij de opleiding? ‘We moeten nieuwe manieren vinden om de studenten en de opleiding te binden, zowel binnen als buiten de collegezaal’, zegt Van Baalen. ‘Bijvoorbeeld met events, zoals een festival. Ook komt er een Future First Programme, waarbij social mentors studenten helpen nadenken over hun toekomst. Tijdens zulke events kan de docent méér betekenen, benaderbaar zijn, en dus niet alleen voor de groep staan.’

 

Elke student is welkom, benadrukken ze, maar ‘voor de beheersbaarheid, het management en betrokkenheid is massaliteit niet fijn’, zegt Van Baalen. Troost vult aan: ‘Het is elk jaar een uitdaging: kunnen we dit behappen? Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als er een numerus fixus komt bij duizend. Of ietsje minder.’

 

Volgende keer deel 5: hoe maak je een rooster als je niet weet hoeveel studenten er komen?

Lees hier deel 1 over de aanmeldingen, deel 2 over de diplomacheck en deel 3 over UvA Matching terug.