Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Frank Nack met de andere genomineerden bij de UvA Onderwijsdag
actueel

Frank Nack is Docent van het Jaar: 'Denk na over de werkdruk, dit is niet haalbaar'

Sterre van der Hee,
15 juni 2018 - 11:29

Frank Nack, opleidingsdirecteur bij de masteropleiding Information Studies (Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica) is gekozen als Docent van het Jaar. Hoe was hij zelf als student? En wat is zijn belangrijkste advies? ‘Stel dat je dood neervalt, dan wil je niet denken: dat leven was niks.’

Studenten noemden hem ‘een docent die op hetzelfde level probeert te komen als zijn studenten’, die studenten ‘aanmoedigt kritisch te zijn’ en die ‘de dialoog als uitgangspunt neemt in het docentschap’. Frank Nack (56), opleidingsdirecteur van de master Information Studies, is tijdens de Onderwijsdag van de UvA in het Amsterdamse Compagnietheater gekozen tot Docent van het Jaar.

 

Andere faculteitswinnaars waren Elias den Otter (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen), Maarten Pieter Schinkel (Faculteit der Economie & Bedrijfskunde), Paul Boersma (Faculteit der Geesteswetenschappen) en Tarlach McGonagle (Faculteit der Rechtsgeleerdheid). Nack was ‘positief verrast’ met de benoeming, zo vertelt hij. We stelden hem zes vragen.

 

Wat maakt u zo’n goede docent, denkt u?

‘Dat is lastig om over mezelf te zeggen. Ik ga af op het oordeel van studenten: ik neem hen serieus, stimuleer hen om kritisch na te denken.’

Frank Nack

Wat is de grootste uitdaging van het docentschap? 

‘Ons grootste probleem is nu de misrelatie tussen het aantal studenten en de tijd die we hebben. De universitaire omgeving moet daarover nadenken, want deze situatie is niet haalbaar. We bedenken nu nieuwe onderwijsvarianten om toch de persoonlijke carrières van studenten te ondersteunen. Dat doen we graag, maar het is veel extra werk.’

 

Hoe was u zelf als student? 

‘Ik was een betere student dan scholier. Op school was ik echt slecht, ik had geen drive. Toen ging ik rechten studeren, maar later stapte ik over naar computing. Procesmodellering, dat vond ik echt interessant. Niet op een nerdy manier, van programmeren in de kelder, maar echt boeiend. Dat besluit gaf me richting. Het helpt me nu bij studenten die niet weten wat ze willen: ik ken het denkproces.’

 

Wat adviseert u die studenten die niet weten wat ze willen? 

‘Luister naar je intuïtie, maar orienteer jezelf ook, zodat je geïnformeerde beslissingen neemt. In de bachelorfase worden studenten geconfronteerd met  alle keuzes in de wereld. Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse manieren om informatie te verzamelen, zowel op het web als bij de instellingen (colleges volgen, proefstudeerdagen). Als je het na de bachelor nog niet weet, ga er dan een jaar tussenuit. In de masterfase komt het op jóu neer: het is jouw tijd, jij kiest hiervoor, en dit wil je later gaan doen, als je klaar bent – voor een tijdje, tenminste. Het belangrijkste: probeer je leven leuk te maken. Stel dat je dood neervalt, dan wil je niet denken: dat leven was niks.’

‘De prijs, een carte blanche voor een nieuwe cursus, was een verrassing. De staf zat daar niet per se op te wachten’

Houdt u de studenten altijd bij de les? 

‘Ik probeer altijd te zorgen voor discussie: zolang er discussie is, zijn ze erbij. Het helpt ook om de stof te relateren aan hun leven. Als het te abstract wordt, dreig je ze te verliezen – dat betekent overigens niet dat we het abstracte denken uit de weg gaan. Ik let ook op hun body language en gedrag. Na vijftien minuten probeer ik te wisselen van onderwijsvorm. Niemand kan twee uur zitten en opletten, dat kon ik vroeger ook niet.’

 

U kreeg een carte blanche voor het ontwerpen van een cursus bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS). Wat gaat u daarmee doen? 

‘Ik verklap niet alles, want het moet een verrassing blijven, en we zijn nog in overleg. Het is in elk geval voor vergevorderde bachelorstudenten, die oplossingen moeten bedenken voor maatschappelijke problemen. Daarbij gaan we op een andere, interactieve manier onderwijs geven. De prijs was trouwens ook een verrassing voor mij: de werkdruk is al redelijk hoog, en de staf zat niet per se te wachten op een extra cursus. Tegelijkertijd kun je ook nieuwe dingen uitproberen, dat is leuk.’ 

 

Eerdere winnaars van de Docent van het Jaar-verkiezing waren Antoinette Muntjewerff (docent algemene rechtsleer, Faculteit der Rechtsgeleerdheid), Bas de Bruin (hoogleraar Bio-inspired sustainable catalysis, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica) en Joris Marée (wiskundig econoom, Faculteit der Economie & Bedrijfskunde). De Faculteit der Tandheelkunde en de Faculteit der Geneeskunde doen niet mee met de centrale verkiezing, maar houden hun eigen wedstrijd.

 

Bekijk hieronder het hele juryrapport.