Foto: UvA
actueel

‘Luister naar studenten, de dialoog tussen docent en student is heel belangrijk’

Sterre van der Hee,
10 april 2018 - 13:47

Wie wordt UvA’s Docent van het Jaar? Folia sprak vast met alle faculteitswinnaars. Vandaag: Frank Nack, opleidingsdirecteur bij de masteropleiding Information Studies bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica. ‘Studenten lijken, meer dan vroeger, bang om fouten te maken.’

Wat iemand een goede docent maakt? Frank Nack (55) lacht. ‘Dat vragen mijn collega’s nu ook. Mijn advies is vooral: luister naar studenten. De dialoog tussen docent en student is heel belangrijk.’

 

Nack, opleidingsdirecteur en docent bij de master Information Studies, is faculteitswinnaar in de Docent van het Jaar-verkiezing bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica. Volgens studenten staat hij ‘altijd voor hen klaar’, en is hij ‘een fantastische en zeer behulpzame begeleider’. Op de tweede plaats eindigde docent John van Boxtel (Future Planet Studies), op de derde Leo Dorst (informatica, kunstmatige intelligentie & bèta-gamma).

‘Nack ontwierp eerder een systeem dat uit een database van videoclips een slapstickfilmpje kan samenstellen’

Prototypes

Nack begeleidt scripties en geeft vakken aan derdejaars- en masterstudenten: onder meer Intelligent Interactive Systems, Mobile Systems en kennisgebaseerde media. Tijdens een interaction design project bedenken zijn studenten ideeën, maken ze prototypes en bouwen ze een product: denk aan een interactieve installatie voor het Amsterdamse Verzetsmuseum, die bezoekers liet kiezen tussen oorlogsdilemma’s. ‘Uiteindelijk presenteren ze hun ideeën tijdens een wetenschappelijke conferentie.’

 

Zelf richt Nack zich op de vraag: hoe werkt creativiteit? ‘Kunnen we systemen bedenken die creativiteit ondersteunen?’ Zo ontwierp hij eerder een systeem dat uit een database van videoclips een slapstickfilmpje kan samenstellen. ‘Lesgeven helpt me bij mijn onderzoek,’ zegt hij. ‘Ik zie bij mijn studenten hoe technologiegebruik zich ontwikkelt: ze hebben, vanzelfsprekend, een grotere basiskennis dan mijn studiegenoten, vroeger.’

 

Prestatiegericht

Wat hem opvalt: de huidige generatie studenten is erg prestatiegericht. ‘Ze focussen op wat “moet” voor tentamens, niet op dat wat hun interesse wekt.’ Daarbij lijken ze bang om fouten te maken. ‘Terwijl dat op de universiteit juist nog kan. Op dat gebied hebben ze encouragement nodig. Uiteindelijk moeten ze kritische denkers worden, die zich niet laten overrompelen door de veranderingen in de wereld.’

 

De keuzes van Frank Nack

 

Formeel of informeel?

‘Informeel. Ik pleit voor discussiecultuur: een les is geen les waarbij studenten een uur naar me luisteren, maar heeft een topic, en daar praten we samen over. Studenten mogen “je” zeggen, zolang ze begrijpen dat ik uiteindelijk het cijfer moet geven. De formele professor-rol heb ik niet nodig.’

Frank Nack

Engels of Nederlands?

‘Engels, vanwege mijn grotere woordenschat. Daarbij is het handig bij informatica: de technologie en literatuur zijn immers in het Engels.’

 

College geven of onderzoek doen?

‘Een mix. Je kunt niet college geven zonder onderzoek.’

 

Voorbereiden of improviseren?

‘Bij werkcolleges komen studenten zelf met problemen – dat bereid ik niet voor. Wel kennen de lessen een geplande ontwikkeling. Daarbij komen studenten niet alleen in de les om te luisteren naar de docent. Daar moeten ze soms nog aan wennen.’

 

Laptops of pen en papier?

‘Bij masterstudenten laptops, dat is prima. Zij checken dingen, komen met relevante vragen. Bij derdejaars moeten de telefoons weg, anders letten ze niet op.’