Foto: Privéarchief Elias den Otter
actueel

‘Lesgeven in het Engels? Geef mijn portie maar aan Fikkie’

Sterre van der Hee,
6 april 2018 - 13:55

Wie wordt UvA’s Docent van het Jaar? Folia sprak met alle faculteitswinnaars. Vandaag: Elias den Otter, docent bij de opleiding Algemene Sociale Wetenschappen van de Faculteit der Maatschappij- & Gedragswetenschappen. ‘Ik wilde het thema duurzaamheid in het curriculum krijgen.’

Hij is ‘gepassioneerd over de stof’ en zorgt voor een ‘fijne sfeer’, zeggen studenten. Elias den Otter (30), docent bij de opleiding Algemene sociale wetenschappen (ASW), is gekozen als Docent van het Jaar van de Faculteit der Maatschappij- & Gedragswetenschappen. Den Otter, die pas anderhalf jaar lesgeeft, werkte eerder als studieadviseur bij de UvA.

 

Dat hij wilde doceren, wist hij eigenlijk al tijdens zijn masteropleiding, vertelt hij. ‘Ik waardeer de vrijheid die je krijgt, om te denken, te bestuderen, en dat ook uit te dragen. En het is supertof om met jonge mensen te werken, om een bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling.’ Den Otter geeft nu de vakken stad & ruimte, academische vaardigheden, Placemaking en actuele maatschappelijke vraagstukken. 

‘De telefoon is een van de grootste tijdziektes die we hebben’

Een van de thema’s waar hij zich veel mee bezighoudt, is duurzaamheid. Als student ASW miste hij dat zelf in het curriculum. ‘Dat is een van de redenen waarom ik wilde lesgeven,’ vertelt hij. ‘Ik wilde dat erin krijgen, voor de volgende generatie. Klimaatverandering is volgens mij de grootste uitdaging voor de mens in de geschiedenis. Sociale wetenschappers hebben hier een grote rol in te vervullen.’

 

Inmiddels weten ook geïnteresseerde studenten dat ze daarvoor bij Den Otter moeten zijn. ‘Ik overlaad hen dan met bronnen, denkers, artikelen, films. Dat is superleuk. In juni doen we voor het eerst een integratiepracticum over duurzaamheid, met 140 studenten die we hun eigen carbon footprint laten uitdenken. Dat is ongelooflijk leuk om te doen, en ongelooflijk nuttig. Het zet veel mensen aan het denken.’

 

De keuzes van Elias den Otter

 

Formeel of informeel?

‘Informeel. Ik geloof in een platte, laagdrempelige, veilige leersfeer. Ik wil weten: hoe gaat het met iedereen? Is er stress? Wat is lastig? Dan rol je langzaam richting urgente kwesties, en komt het vanuit de studenten.’

 

Engels of Nederlands?

‘Nederlands. Onderwijs is al best moeilijk en spannend, ik doe het nog niet zo lang, en ik zou het heel lastig vinden om dat in het Engels te doen. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Daarbij: ik geef ook vakken over duurzaamheid in Amsterdam, dat moet hier en nu landen. Als dat in het Engels moet, valt die gronding weg.’

Foto: Elias den Otter

Eerstejaars of laatstejaars?

‘Het voordeel van eerstejaars is dat je from scratch kunt beginnen. Ze zijn soms heel fris, leergierig, minder cynisch, bevlogen. Maar ouderejaars zijn ook leuk, die denken nu na over: wat ga ik met m’n leven doen? Ik vind het leuk om daarover mee te denken.’

 

Voorbereiden of improviseren?

‘Een middenweg. Het heeft geen zin om een monoloog van twee uur af te steken, de inbreng van studenten is belangrijk. Ik maak een soort gouden kernzinnen, dat is mijn houvast tijdens het college.’

 

Laptops of pen en papier?

‘Pen en papier. Uit onderzoek blijkt dat je daarmee beter opslaat en verwerkt. Laptops en telefoon moeten weg in de les, zeg ik vaak – het is een van de grootste tijdziektes die we hebben. En het is niet respectvol om niet te luisteren: ik heb immers een verhaal voorbereid.’