Foto: UvA
actueel

‘Ik koester die persoonlijke band met studenten, dat is goud waard’

Sterre van der Hee,
4 april 2018 - 13:06

Wie wordt UvA’s Docent van het Jaar? Folia sprak met alle faculteitswinnaars. Vandaag: Tarlach McGonagle, oud-coördinator van en nu docent bij de master Informatierecht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. ‘Sommige studenten zijn zo goed, die wil je graag een extra podium bieden.’

Dat hij werd gekozen als faculteitswinnaar in de Docent van het Jaar-verkiezing, was een ‘enorme verrassing’, zegt Tarlach McGonagle (41), oud-coördinator van de master informatierecht en nu docent-onderzoeker bij het Instituut voor Informatierecht. ‘De studenten waren al ingelicht. Zelfs toen de onderwijsdirecteur mijn les binnenviel om het nieuws bekend te maken, viel het kwartje maar heel langzaam.’

 

McGonagle, geboren in Ierland, is specialist in internationale en Europese mensenrechten. Hij geeft (keuze)vakken bij de master informatierecht, begeleidt scripties, en schrijft onder andere rapporten voor de Raad van Europa, de OVSE en diverse ngo’s. Ook organiseert hij een jaarlijks congres met studenten: ze bedenken panelonderwerpen, benaderen sprekers. ‘Als docent krijg je zo’n kick als studenten hun onderzoek presenteren naast bekende experts.’

‘Je krijgt zo’n kick als studenten hun onderzoek presenteren naast bekende experts’

Nieuwe opdrachtvormen

Studenten roemen vooral zijn enthousiasme, passie en betrokkenheid. Zo bedacht McGonagle in de loop der jaren nieuwe, diverse opdrachtvormen, vertelt hij, om in te spelen op leerstijlen en voorkeuren van studenten. Ze moesten wetenschappelijke blogposts schrijven, een abstract maken in videovorm, of onderzoek zoeken op Twitter. ‘Zo wordt de kans kleiner dat iederéén zich verveelt,’ grapt hij. ‘Ik merk dat studenten trouwens – in tegenstelling tot, soms, hun slechte reputatie – graag uitdagingen aangaan, puzzelen en nieuwe dingen uitproberen.’

 

Wat hem aanspreekt aan lesgeven: dat je de student kunt helpen het beste uit zichzelf te halen. ‘Ik heb zelf gelukkig veel profijt gehad van goede docenten. Zij identificeren de kwaliteiten van studenten en kunnen die tot bloei brengen. Bijvoorbeeld door te zeggen: ik heb een onderzoek, en als ik naar je scriptie kijk, wil ik je daar graag bij betrekken.’ Dat doet hij zelf ook: ‘Sommige studenten presteren zo goed, die wil ik graag een extra podium bieden.’

 

Daarbij heeft hij – zo zegt hij zelf – de luxe om niet met grote aantallen te hoeven werken: zijn masteropleiding heeft zo’n zestig studenten. Wie bij zijn vak zit, probeert hij bij naam te kennen. ‘Ik koester die persoonlijke band, dat is goud waard.’

 

Wat hij studenten in zijn lessen wil meegeven? ‘Het is belangrijk dat studenten ook anderen de ruimte geven om hun mening te uiten, en op fatsoenlijke wijze leren discussiëren. Die vaardigheden zijn uiteindelijk het belangrijkste in het leven, niet alleen in de wetenschap.’

Foto: UvA

De keuzes van Tarlach McGonagle 

 

Formeel of informeel?

‘Een informele benadering, maar met professionele afstand. Ik ga geen mails sturen met “hoi”, “ha” en “houdoe”. Uiteindelijk heb je een bepaalde verhouding tegenover studenten.’

 

Engels of Nederlands?

‘Engels. Ik ben dan scherper en kan taaltips geven. Ik begin Engelstalige colleges altijd met de opmerking dat ik “wraak ga nemen”, omdat het meer inspanning vereist om alles in het Nederlands te geven – hoewel het lesgeven een fantastische motivatie was om Nederlands te leren.’

 

Lesgeven of onderzoek doen?

‘De combinatie. Best of both worlds. Je gebruikt je onderzoek in het onderwijs, en in onderwijs krijg je prikkels voor onderzoek. Studenten houden je ook scherp, ik ben immers een dagje ouder.’

 

Voorbereiden of improviseren?

‘Dat hangt ervan af. Mijn colleges zijn gestructureerd maar ook interactief. Als studenten in werkgroepen goed voorbereid zijn, kun je daar fantastsisch op inspelen. Ik zou mijn lessen semi-gestructureerd noemen.’

 

Laptop of notitieblok?

‘Dat is een persoonlijke keuze. Laatst zat ik achterin bij een hoorcollege, en zag ik het uiteenlopend gedrag van studenten op laptops: sommigen maakten aantekeningen, anderen deden, eh, niet-wetenschappelijke dingen. Het belangrijkste is: werkt het voor de student?’

 

McGonagle organiseert morgen met zijn studenten een congres over mediarecht. Het congres is gratis en vindt vanaf 9.30 uur plaats op de vijfde verdieping van REC-A.

De Docent van het Jaar-verkiezing is een initiatief van de UvA, in samenwerking met de Centrale Studentenraad en de Asva studentenunie. De algemene winnaar wordt op 31 mei bekendgemaakt, tijdens de Onderwijsdag van de UvA.