Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Maartje Strijbis (UvA)
actueel

Jonge Akademie: Snelle groei interdisciplinaire studies zorgwekkend

Henk Strikkers,
26 maart 2018 - 10:53
Betreft
Deel op

Wees voorzichtig met het aanbieden van interdisciplinair onderwijs in de bachelor, schrijft De Jonge Akademie vandaag in een rapport. Als er voor verbreding wordt gekozen voordat studenten genoeg disciplinaire kennis hebben, is de kans groot dat het oppervlakkig wordt.

Studies als Politics, Psychology, Law & Economics (PPLE), Future Planet Studies of Liberal Arts & Sciences (het Amsterdam University College) zijn in opmars. Meer en meer studiekiezers gaan de laatste jaren voor interdisciplinaire studies en universiteiten bieden er steeds meer aan.

‘Breed opgezette letterenstudies kunnen tot verlies van gespecialiseerde kennis in de talen leiden’

Dat interdisciplinaire onderwijs kan veel voordelen hebben, schrijft de Jonge Akademie (het jongerenplatform van de Koninklijke Nederlandsche Akademie van Wetenschappen) in het rapport Grensoverstijgend: kansen en belemmeringen voor interdisciplinair academisch onderwijs. Zo kunnen studenten maatschappelijke problemen vaak vanuit meerdere disciplines benaderen en zijn ze wendbaarder op de arbeidsmarkt.

 

Teloorgang van disciplines

De Jonge Akademie ziet echter ook veel bedreigingen van interdisciplinaire studies. Wetenschappers zijn bijvoorbeeld bang dat hun discipline wordt uitgekleed. ‘Denk aan breed opgezette letterenstudies, die tot verlies van gespecialiseerde kennis in de talen kunnen leiden,’ geeft het rapport als voorbeeld.

 

Bovendien waarschuwen de schrijvers van het rapport voor verbreding voor verdieping, zoals ze het verwoorden. De Akademie geeft er de ‘voorkeur aan dat studenten zich eerst in een bepaalde discipline verdiepen alvorens de horizon te verbreden. Zolang er nog geen disciplinaire basis gelegd, is het verstandig om interdisciplinair onderwijs gedoseerd in te brengen,’ schrijft ze.

 

Het rapport is geschreven door vier wetenschappers en is gebaseerd op een enquête onder universitaire medewerkers en diepte-interviews met docenten en hoogleraren die zelf interdisciplinair onderwijs geven.

 

Heb je hier een mening over? Reageer hieronder, of schrijf een opiniestuk.

Lees meer over