Foto: AcaBoo
actueel

Studenten van UvA-minor bedenken ‘Spotify voor je studieboeken’

Sterre van der Hee,
7 maart 2018 - 16:48

Vier studenten van de UvA-minor ondernemerschap zijn een nieuw bedrijfje gestart: AcaBoo, een streamingplatform voor academische literatuur. Daarmee kun je een abonnement nemen op studiemateriaal. Mede-bedenker Bente Bucker legt het uit. ‘We vinden dat alle studenten toegang moeten krijgen tot de benodigde kennis.’

Ze zaten samen bij de UvA-minor ondernemerschap, in september: Mikel Palokaj (Science Business Innovation, VU), Charlotte van Oorschot (psychologie, UvA), Bente Bucker (communicatiewetenschap, VU) en Tim de Ridder (Science Business Innovation, VU). ‘Mikel kwam met het idee,’ zegt Bente, ‘en ik vond het meteen tof’.

 

Het viertal bedacht een nieuw bedrijf: AcaBoo, een streamingplatform voor universitaire studenten waarmee je online studieboeken kunt lezen en eruit kunt leren. Studenten kunnen in de tekst markeringen maken, om zo hun eigen samenvattingen te creëren. ‘Door het leenstelsel ontstaat voor veel potentiële studenten een hogere drempel om te gaan studeren,’ zegt Bente, ‘Het is duur, en dat waar je op kunt besparen, is de aankoop van nieuwe studieboeken.’ 

 

Grote uitgeverijen

Aanvankelijk zochten ze contact met alle grote uitgeverijen: denk aan Elsevier, Pearson, Taylor & Francis. Gesprekken volgden. ‘Uitgeverijen merken dat de verkoop van studieboeken daalt,’ zegt Bente. ‘Vijftig procent van de studenten koopt geen nieuwe boeken meer, maar bestelt ze tweedehands, of probeert ze illegaal te krijgen.’ Bij een van de uitgeverijen was er een klik. ‘Zij wilden samenwerken voor de pilot. Toen hebben we gekeken: welke boeken geven zij uit, welke studies passen daarbij?’ 

 

Ook hield het AcaBoo-team enquêtes en diepte-interviews met studenten. ‘Daaruit bleek dat studenten inderdaad liever geen boeken meer kopen. Ook studeren ze vaker op hun laptop dan uit een papieren boek.’ Daarbij vonden ze dat studenten bereid waren te betalen voor hun dienst. Inmiddels houden de studenten kantoor in een lokaal op de VU, en is de testomgeving in de lucht: a.acaboo.com.

 

(Tekst loopt door onder de video)

Pilot 

In april start AcaBoo een pilot op de VU-studie Business Analytics. Gebruikmaken van het platform is niet gratis: AcaBoo vraagt tijdens de pilot maandelijks 7,50 euro, maar de eerste maand kost het niets. Als de website helemaal af is, moet de abonnementsprijs uitkomen tussen de 20 en 25 euro per maand. De uitgeverijen krijgen daarvan zo’n 70 procent – die moet het team ook tevreden houden. Bente: ‘We zijn in gesprek met de VU Boekhandel over een samenwerking – zij houden zich al jaren bezig met inkoop van boeken en contact met docenten.’ In september moet de website voor tien VU-studies live gaan.

Het liefst ontwikkelen ze hun platform tot interactieve studieomgeving

Het studiemateriaal op de website is beveiligd: het is niet de bedoeling dat gebruikers zomaar alle pagina’s gaan printen, zegt Bente. ‘Ook krijgen studenten alleen studiemateriaal van hun eigen studie te zien. Een all you can read-concept is voor de doelgroep minder interessant.’ In de toekomst hopen ze ook open source-materiaal aan te bieden, bijvoorbeeld van Google Books. ‘Dat zou dan gratis beschikbaar zijn. We vinden dat iedereen toegang moet krijgen tot de benodigde kennis, zonder dat je er veel voor hoeft te betalen.’

 

Het viertal heeft grote ambities: het liefst zouden ze hun platform ontwikkelen tot een interactieve studieomgeving, waar bijvoorbeeld video’s en notities gedeeld kunnen worden. Ook moeten docenten met een account het lesmateriaal kunnen personaliseren, en de mogelijkheid hebben om te zien wat veel (of juist weinig) gelezen wordt.

 

En als je tóch liever op papier leest? Bente: ‘Dan kun je altijd je zelfgemaakte samenvattingen printen.’