Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Foto: Eva Hofman
actueel

FMG-protest: 'Hoe kunt u de onderwijskwaliteit waarborgen?'

Eva Hofman,
15 februari 2018 - 16:54

Studenten en medewerkers van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG) protesteerden donderdag onder de naam New University tegen de bezuinigingen aan die faculteit. Daarna gingen ze in gesprek met decaan Hans Brug.

Update: enkele reacties onder dit artikel zijn verwijderd omdat ze in strijd zijn met onze huisregels. 

Midden in gebouw-A op de Roeterseilandcampus liggen studenten te slapen. Dat wil zeggen: met hun ogen dicht liggen ze in pyjama op matrassen en matjes. Boven hen, aan de railing van het balkon, hangt een spandoek met de woorden ‘budget cuts put critical minds to sleep.’ Verbaasde voorbijgangers krijgen flyers in de handen gedrukt: het manifest van New University.


Studenten en medewerkers van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG) komen sinds een paar weken elke donderdag bijeen om te praten over de bezuinigingen van de faculteit. Hun organisatie draagt de naam New University (NU). Vandaag protesteerden ze met een ludieke actie tegen die bezuinigingen.

Foto: Eva Hofman
Tijmen de Vos

Op een stretcher temidden van de matjes ligt de nieuwe Asva-voorzitter Tijmen de Vos. Hoogstpersoonlijk heeft hij de stretcher vandaag met de Asva-bakfiets bij zijn ouderlijk huis opgehaald. ‘Ik houd van ludieke acties. Het lijkt me goed om duidelijk te maken wat bezuinigingen kunnen doen met een studie. Wanneer studenten protesteren omdat de onderwijskwaliteit achteruit gaan vanwege bezuinigingen, ondersteunt Asva dat.’


Na een uur worden omstanders opgeroepen zich te verzamelen op het balkon voor een vragenuurtje met FMG-decaan Hans Brug. Zo’n vijftig tot zestig man verzamelt zich, gaat zitten op stoelen, op de grond of om de zitters heen staan. De bedden en banners worden ook meegenomen.


Studenten stellen om de beurt vragen, Brug en twee andere leden van het faculteitsbestuur krijgen steeds twee minuten de tijd om te antwoorden. Het gesprek wordt gevoerd in het Engels.

De actievoerders maken hun punt. Ze vinden het oneerlijk dat studenten en staf niet zijn geïnformeerd over de bezuinigingen, begrijpen niet waarom de FMG moet bezuinigen als de universiteit als geheel erop vooruitgaat, willen weten waar het geld van de UvA dan wel heen gaat en hoe de FMG haar geld besteedt. Kortom, ze willen transparantie.


‘Ik krijg e-mails over UvA-activiteiten,’ zegt de gespreksleidster. ‘Het zou makkelijk geweest zijn ook een e-mail over gigantische bezuinigingen te sturen, waarom heb ik er geen gekregen?’

‘Ik ben internationaal student, dus ik betaal zeven keer zoveel als de Nederlandse studenten. Hoe kunt u mij garanderen dat het onderwijs goed blijft?’

‘Dus zoiets zou je wel willen,’ reageert Brug. ‘Ok.’ De zaal lacht. Brug geeft vervolgens toe dat de communicatie beter had gemoeten en geeft aan die in de toekomst te willen verbeteren.

 

De studenten willen weten hoe de kwaliteit van hun onderwijs zal worden gewaarborgd. Als die vraag is gesteld, klappen de toehoorders. Hans Brug klapt mee, en zegt dat de prioriteiten van de faculteit een hoge kwaliteit van onderwijs en onderzoek zijn. De verwachte aanpassingen zullen de kwaliteit van het onderwijs dus niet aantasten.


Uit de zaal: ‘Kunt u garanderen dat de kwaliteit niet omlaag gaat?’ Brug: ‘Ik kan garanderen dat het van hoge kwaliteit blijft.’ Wat later steekt een vrouw uit de groep haar hand op. ‘Ik ben internationaal student, dus ik betaal zeven keer zoveel als de Nederlandse studenten. Hoe kunt u mij garanderen dat het onderwijs goed blijft?’

Foto: Eva Hofman

De vraag wordt nog vaker gesteld, met steeds hetzelfde antwoord: de faculteit zal zo goed als ze kan proberen de onderwijskwaliteit onveranderd te laten. In het geval van de internationale student: ‘We proberen die te waarborgen. Ik hoop dat je dat zult meemaken, ik hoop dat je blijft.’


De studenten vragen zich af hoe het kan dat de faculteit heeft geïnvesteerd in internationalisering, maar toch minder geld krijgt. ‘We krijgen meer studenten,’ zegt Brug, ‘maar het geld dat we daarvoor krijgen is vertraagd. Over een paar jaar komt dat wel binnen.’ Daaraan voegt hij toe: ‘We moeten ongeveer 1,5 procent bezuinigen. Dat is een belangrijk deel, maar niet zó groot.’

‘De huidige huisvesting van de faculteit is niet zo efficiënt als die zou kunnen zijn’

Herhaaldelijk vragen de studenten om een concreet antwoord op de vraag waar de bezuinigingen de faculteit precies zullen treffen. Daarop antwoordt Brug dat bijvoorbeeld de huidige huisvesting van de faculteit ‘niet zo efficiënt [is] als die zou kunnen zijn. Daarover wordt overlegd met het CvB.’  


Wanneer de studenten willen weten hoe zij zullen worden betrokken bij het bezuinigingsproces, antwoordt Brug dat dit gesprek een goed voorbeeld is. Uit de zaal klinken afkeurende geluiden. Brug wijst naar aanwezigen van de Facultaire Studentenraad (FSR). ‘Ik praat met hen.’ Uit de zaal: ‘Wij niet, we zien ze nooit!’ De FSR geeft daarop aan graag de ideeën van de studenten te willen horen.

Foto: Daniël Rommens
Hans Brug

Het gesprek duurt ruim een uur. ‘Het is goed dat zoveel studenten geïnteresseerd zijn,’ zegt Brug na afloop. ‘Ik heb mijn best gedaan de bezuinigingen wat te verhelderen, maar misschien kwam ik daarvoor tijd te kort.’ Brug zal ‘op korte termijn’ met de FSR gaan praten over manieren om de informatie beter beschikbaar te maken voor geïnteresseerde FMG-studenten. Volgende week spreekt hij de raad, evenals de onderwijsdirectie.

 

Tijmen de Vos helpt alvast met het opruimen van de spandoeken. ‘Volgens mij klopt een deel van wat gezegd is niet met wat er in de documenten staat,’ zegt hij. ‘Als dat zo is, hangt er bij mij een nare smaak aan dit gesprek. Het punt blijft: de werkdruk van de docenten verlagen, de onderwijskwaliteit behouden én bezuinigen is een onmogelijke combinatie. Het is jammer dat dat niet bekend wordt.’

De Vos vindt het ook jammer dat de FSR niet mee mag praten over de bezuinigingen. ‘Toen het met de staf werd besproken, zaten de studenten niet aan tafel. Zo gek zou het niet zijn als studenten daarbij aanwezig zijn. Het lijkt alsof de faculteit wil zeggen: het staat nog niet vast, dus we gaan nog niet met je praten. Maar als de plannen vaststaan, is het te laat om te praten.’


Geschal van een megafoon. De groep verzamelt zich voor een nabespreking. ‘Hoe voelen we ons over dit gesprek?’ Een meisje wringt in haar handen. ‘I feel like… How could you lie to my face?’