Foto: Nick Schoonenberg
actueel

Dan, Jeffrey en Dyllan zijn de drijvende krachten achter modemerk L’Origine

Flora Woudstra Hablé,
11 januari 2018 - 15:20

Twee UvA-studenten en een HvA’er bedachten hun eigen modemerk: L’Origine, geïnspireerd op hun roots in zowel Ghana als de Bijlmer. We spraken Jeffrey Mensah (23, ex-student hbo-rechten aan de HvA), Dan Afrifa (23, UvA-student geschiedenis) en Dyllan Ahinful (21, ex-student rechtsgeleerdheid aan de UvA) in hun showroom. ‘Bij geschiedenis zijn de mensen wat minder hip, wat meer stoffig.’

In een oud-Amsterdams kantoorpand, op een steenworp van Amsterdam Centraal, bevindt zich de showroom van L’Origine. Er staan kledingrekken vol kleurige sweaters, shirts en jassen. De ontwerpers poseren trots voor een foto. ‘Zullen we heel serieus kijken?’ vragen ze nog. ‘Of moeten we lachen?’

 

(Tekst loopt door onder de Instagram-foto)

Iets met kleding
L’Origine begon drie jaar geleden ‘op mijn kamer in de Bijlmer’, vertelt Jeffrey. ‘Dyllan en ik waren toen totaal niet blij met onze levens.’ Dyllan lacht. ‘Jij zegt altijd bullshit!’ Hij vervolgt: ‘Ik had destijds veel herexamens voor mijn vwo en ik dacht dat ik het niet ging halen. Dus ik zei tegen Jeffrey: we moeten iets doen met onze levens, we moeten iets ondernemen.’ Jeffrey opperde toen om ‘iets met kleding’ te doen. Dyllan vertelt: ‘Maar ja, iedereen doet “iets met kleding”. Dan moeten we ons wel onderscheiden, door onze wortels erin te representeren. En zodoende ontstond L’Origine.’

 

De drie delen Ghanese wortels. Dat zie je terug in L’Origine, zeggen ze: het logo is bijvoorbeeld gebaseerd op symboliek van de Ghanese Ashanti-stam. Dyllan: ‘L’Origine staat voor onze vriendschap, en onze herkomst: Ghana en de Bijlmer.’ Hun nieuwste collectie, #ColorLife, gebruikt ook kleuren van de Ghanese vlag: rood, goud en groen. ‘Het rood staat voor het bloed van ons volk, het goud voor onze natuurlijke rijkdom, en groen voor de bossen. Zo zie je Ghana terug in ons merk,’ legt Dyllan uit. ‘We willen de wereld zijn kleuren teruggeven, omdat de wereld grauwer is geworden door al het negatieve nieuws.’

 

(Tekst loopt door onder de Instagram-foto)

‘Bij geschiedenis zijn de mensen wat minder hip, wat meer stoffig’

Uiterlijk vertoon
Drie jaar geleden begonnen de mannen naast hun studie te werken aan L’Origine. ‘Bij rechten waren veel mensen met kleding bezig,’ zegt Dan, die voor zijn geschiedenisstudie ook rechten studeerde. ‘Bij geschiedenis zijn de mensen wat minder hip, wat meer stoffig. Ze dragen meer vintage dingetjes.’

 

L’Origine-kleding wordt waarschijnlijk eerder gekocht door rechtenstudenten, denkt Dan. ‘Zij zijn zich wat meer bewust van hun uiterlijk vertoon.’ De bredere doelgroep waar L’Origine zich op richt, vertelt Dan, is echter ‘iedereen die zich verbonden voelt met ons verhaal, en vindt dat wij een mooie boodschap de wereld in brengen.’

‘We willen dat stereotyperende beeld van Afrika veranderen, dat het een continent is vol zielige kindjes. Er is ook zoveel moois. Afrika is on the rise’

Afrikaanse mode

Die mooie boodschap gaat ook over Afrika, zeggen de mannen. ‘We willen dat stereotyperende beeld van Afrika veranderen,’ aldus Dyllan. ‘Dat het een continent is vol zielige kindjes. Dat is er wel, maar er is ook zoveel moois. Afrika is on the rise.’ Wat betreft het beeld van Afrikaanse mode is er volgens hen nog een lange weg te gaan: ‘Er bestaat een beeld van Afrikaanse mode, dat dat alleen maar printjes zijn of vlisco-stoffen. Wij laten met ons merk zien dat Afrikanen ook een Europese stijl kunnen hanteren.’ Hij verzucht: ‘Of, nou ja, “Europees”.’


Hun Ghanese stijlicoon is rapper Joey B. Artiesten zoals hij moeten ook L’Origine gaan dragen, vinden de mannen. Dan kunnen ook jongeren in Ghana hun kleren gaan kopen. ‘Een andere artiest in Ghana had laatst nog een t-shirt van ons aan tijdens zijn optreden. Veel mensen vroegen waar hij het vandaan had,’ vertelt Dyllan. ‘Een shoutout hebben we niet van hem gekregen, maar hij volgt mij wel op Instagram.’

 

(Tekst loopt door onder de Instagram-foto)

Online platform
Naast modemerk L’Origine hebben de mannen ook een online platform voor creatievelingen van Afrikaanse afkomst: Koboe World. Dyllan: ‘Met die naam representeren we ook Ghana. “Koboe” is een verbastering van het scheldwoord “boku”, wat stinkende vis betekent. Dat wordt vaak gezegd tegen Ghanezen in de Bijlmer. We hebben het omgedraaid naar “koboe”, Kings Of Blessed Origin Erected.’


Hun toekomst? ‘Die is groot,’ zegt Jeffrey. ‘Als we gewoon hard blijven werken,’ voegt Dyllan toe. ‘En we willen ons niet beperken tot Nederland of Europa,’ zegt Dan. ‘Mensen denken dat we nu al tevreden zijn.’ Dyllan: ‘We zijn verre van tevreden.’ Dan: ‘We willen nog veel groter worden.’


De kleding van L’Origine is te koop op hun website, in hun showroom, in de Curated .for store-winkel in Amsterdam-Zuid, en in diverse andere winkels.

Lees meer over