Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Joost Dekkers
actueel

De HvA'ers van het jaar 2017: met waterflesjes het milieu vooruit helpen

Carlijn Schepers,
13 december 2017 - 10:14

Dit strijdbare duo, bestaande uit Joris Kemna (33) en Leon ten Have (27), bracht de duurzame Join the Pipe-waterflessen naar de UvA- en HvA-kantines. Hun missie: de wereld milieuvriendelijker maken. ‘De milieuproblematiek is het grootste probleem van de mensheid.’ 

Volstrekt belachelijk vinden HvA-studenten Joris Kemna (33) en Leon ten Have (27) het: in de UvA- en HvA- kantines worden duizenden flesjes bronwater per jaar verkocht, terwijl Nederland het beste kraanwater ter wereld heeft. Leidingwater is bovendien gratis en stroomt sinds 2011 ook uit de meer dan vijftig tappunten van Join the Pipe op de UvA en HvA. De twee studenten – Joris mensendieck oefentherapie en Leon communicatie – komen elkaar tegen tijdens de minor Sustainable Leadership & Entrepreneurship in februari 2016. Ze gaan voor een opdracht aan de slag met het initiatief. Join the Pipe is een stichting die wereldwijd het drinken van kraanwater wil stimuleren om het gebruik van milieuvervuilend bronwater in verpakkingen tegen te gaan.


Als halverwege 2016 blijkt dat de UvA en HvA een nieuwe cateraar krijgen, zien de studenten hun kans schoon. Ze gaan in gesprek met Cormet over de verkoop van de duurzame waterflesjes van Join the Pipe. Ze maken zich zorgen over de opwarming van de aarde, de wereldwijde opstapeling van afval en de plasticsoep in de oceanen. Ze overtuigen de cateraar en spreken af dat de flesjes van Join the Pipe voor een gereduceerd tarief, op een duidelijke plek en met een bewustwordingscampagne in de kantines terechtkomen. Maar de jongens moeten ook op bestuurlijk niveau mensen overtuigen, want de faculteiten beslissen zelf wat ze in hun kantines aanbieden. Dat is zo gemakkelijk nog niet. Ze noemen de HvA een ‘mammoettanker’ die niet zomaar bij te sturen is. Maar ze houden vol.

 

Ze noemen de HvA een ‘mammoettanker’ die niet zomaar bij te sturen is. Maar ze houden vol

Het tweetal druipt van het idealisme. Ze gaan overal langs om te praten, staan met een kraampje op Kersvers en delen gratis flessen uit bij de tappunten. Daarmee boeken ze succes: zo kopen de opleidingsmanagers van twee HvA communicatieopleidingen duizend Join the Pipe-flessen om uit te delen. Ook de Centrale Medezeggenschapsraad besluit voortaan de hervulbare waterflessen bij vergaderingen te gebruiken. Het duurt wel even voordat ze ook in de kantines verkrijgbaar zijn. Dan ineens worden ze er verkocht, zonder dat de jongens er vooraf van horen. Alleen staan ze op een niet goede plek, kosten ze acht euro en is er geen bijbehorende campagne zoals afgesproken. De jongens gaan weer in gesprek met Cormet. De cateraar belooft verbeteringen voor het komende schooljaar.

 

Waterconcurrenten 

Inmiddels zijn we een half jaar verder en is er veel veranderd. Joris en Leon zijn niet gestopt met hun campagne na het behalen van de minor en de bijbehorende studiepunten. Ze zijn nu bijna afgestudeerd, maar het onderwerp heeft ze nog niet losgelaten. Inmiddels liggen de flessen voor 2,95 in de schappen, een enorme vooruitgang. Ook komen ze op korte termijn in de drankautomaten. Alleen zijn de studenten nog niet tevreden over de zichtbaarheid. Zo liggen de flesjes bijvoorbeeld niet in de koeling en zo verliezen ze het sowieso sneller van hun koude bronwaterconcurrenten. Ook is de campagne die voor meer bewustwording moet zorgen nog niet van de grond gekomen. Maar daar zijn ze mee bezig. Ze blijven Cormet aan de jas trekken.

 

(Tekst loopt door onder de video)

 

 

Ook zijn ze met activiteitencentrum Floor van de HvA bezig een evenement te organiseren over duurzaamheid en bronwaterflessen. Hun intrinsieke motivatie houdt ze met het project bezig, hoewel ze ook nadenken over hoe ze er op termijn hun werk van kunnen maken, nu ze zijn afgestudeerd. Met hun campagne hebben Joris en Leon niet alleen laten zien gemotiveerde en betrokken studenten te zijn, ook hebben ze bijgedragen aan het milieubewuster maken van twee grote onderwijsinstellingen en hun studenten. Het tweetal noemt de milieuproblematiek het grootste probleem van de mensheid en ze zijn niet van plan hun strijd voor een duurzamere wereld zomaar op te geven.