5.114. Zoveel docenten, hoofddocenten en hoogleraren ondertekenden de afgelopen twee maanden de petitie van #woinactie, die UvA-hoogleraar Digital Humanities Rens Bod opzette. ‘Ik hoopte dat 90 procent van de wetenschappers het zou ondertekenen, maar volgens de vakbond was iets minder dan 50 procent ook al ontzettend veel.’
Gisteren bood Bod de petitie aan aan de commissie van de Tweede Kamer die over hoger onderwijs en wetenschap gaat. ‘Het was een vriendelijke ontvangst, maar ik vermoed dat ze dat altijd zo doen,’ zegt hij. ‘Ik heb erop gehamerd dat je niet én de basisbeurs kunt afschaffen en dan ook nog een doelmatigheidskorting kunt afdwingen.’
(Tekst loopt door onder de tweet)
Merkte je gisteren dat er ruimte is voor extra geld?
‘We hadden ons goed voorbereid en hebben alles nagerekend. Tot 2021 blijft het hoger onderwijs onder de nullijn. Dat betekent nog minder docenten en nog meer werkdruk. Ik merkte dat Kamerleden daarvan schrokken. Ik heb ook met een aantal Kamerleden afspraken gemaakt om verder te brainstormen. Ik weet niet of dat slim is met zoveel werkdruk.’ Hij lacht: ‘Misschien moet ik bij de UvA eens informeren of ik daar uren voor kan krijgen.’
De Landelijke Studentenvakbond was ook bij de aanbieding van de petitie, maar de Vereniging van Universiteiten (VSNU) niet. Hoe is de samenwerking met hen?
‘In het begin liep die erg stroef, maar inmiddels werken we goed samen, ook met voorzitter Pieter Duisenberg. Informeel steunen ze de oproep ook, alleen de VSNU wil hem niet ondertekenen. De PO Raad doet dat wel en daardoor merk je dat #poinactie een heel sterk front vormt. Ik vind het jammer dat het bij ons niet zo gaat, maar achter de schermen werken we goed samen.’
Heb je tijd om vandaag met een schuin oog het debat te volgen?
‘Ja, natuurlijk probeer ik het te volgen. Er zijn allerlei ontwikkelingen: vandaag opperde D66 nog om het aantal uren dat docenten in het voortgezet onderwijs voor de klas staan te verlagen. Je ziet dus dat er iets mogelijk is.
In het wetenschappelijk onderwijs is de situatie iets complexer, omdat je én geld voor onderzoek én geld voor onderwijs krijgt. Wat wij willen is dat de opbrengsten van het leenstelsel direct beschikbaar worden gesteld voor onderwijs. Daarnaast moet er geld van onderzoek in de tweede geldstroomDe tweede geldstroom is geld dat wetenschappers kunnen krijgen voor een specifiek onderzoek. Daarvoor moeten zij geld aanvragen bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. De eerste geldstroom is geld dat universiteiten zonder vastgestelde doelstelling van het ministerie krijgen. worden naar de eerste geldstroom. Ik heb wel goede hoop dat er vandaag of morgen iets gebeurt.’
Wat nu als dat niet het geval is? Is er een plan b?
‘Natuurlijk. Nederland is een land van overleg, niet een land van stakingen, maar we hebben een staking nooit uitgesloten. Als er niets verandert is denk ik het moment aangebroken voor een landelijke ludieke actie, zoals in 2011 heeft plaatsgevonden. Toen kwamen heel veel hoogleraren in toga naar het Haagse Malieveld om een stoet te lopen tegen de langstudeerboete. Dat had effect, want die ging uiteindelijk van tafel. Als ook zo’n ludieke actie geen effect heeft, is staking een uiterste middel. Maar ik hoop dat het zover niet hoeft te komen.’