Foto: Daniël Rommens
actueel

Een tunnel of een brug? Hoe maak je de Amstelcampus veiliger?

Sterre van der Hee,
5 december 2017 - 09:27

Het is dé toegangsweg van Amsterdam: de Wibautstraat. Maar de weg, die langs zeven HvA-locaties loopt, is ook te gevaarlijk, vindt de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR). Moet er iets aan veranderen? ‘Ik zeg: probéér die luchtbrug eens.’ 

Links twee banen. En rechts twee banen. Aan het eind van de Wibautstraat razen de auto’s, fietsers en scooters het Wibaut- en het Kohnstammhuis voorbij. Een groepje studenten, vers uit het college, haast zich richting het zebrapad. ‘Daar,’ wijst Sofyan el Hauchioni (22, HvA-student bedrijfskunde-MER), die op weg is naar het Wibauthuis. ‘Daar loopt bijna iedereen door rood. Ze zijn er met hun hoofd niet bij.’


We zijn op het Rhijnspoorplein, midden op de Amstelcampus. Op de campus, waar onder meer een sportschool, een Spar-supermarkt, een Coffee Company en zeven HvA-locaties te vinden zijnDe Amstelcampus telt zeven onderwijslocaties: het Kohnstammhuis, het Theo Thijssenhuis, het Benno Premselahuis, het Koetsier-Montaignehuis, het Muller Lulofshuis, het Wibauthuis en Studio HvA. Vier van de zeven faculteiten (Business & economie, Digitale media & creatieve industrie, Maatschappij & recht en Onderwijs & opvoeding) zijn op de campus gevestigd., studeren zo’n 28.000 studenten. Erlangs loopt de Wibautstraat: een van de belangrijkste toegangswegen voor de stad. Via de Gooiseweg is de straat direct aan de A10 en het Amstelstation verbonden. Oversteken kan via de zebrapaden, in twee delen. Dus twee keer wachten voor rood.

 

Onlangs gebeurden er twee ongelukken op de weg. Eind september, toen een motor op een HvA-student botste, en eind oktober, toen een fietser werd aangereden voor het Benno Premselahuis. Onder meer de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) leverde kritiek. Raadslid Ufuk Serik (HvASamen) stelde vragen aan het College van Bestuur (CvB) en schreef samen met facultair raadslid Bram Buskoop (HvASamen) een open brief aan de Amsterdamse gemeenteraad. De weg moet veiliger, stelt hij, en de gemeente en het CvB moeten hun verantwoordelijkheid nemen.

Foto: Daniël Rommens

‘Wachten op dodelijk ongeluk’

Al sinds de bouw van de campus, in 2007, wordt gesproken over de ‘Wibaut-problematiek’, zoals betrokkenen het noemen. De gemeente huurde bureaus in en deed verkeersmetingen. Ook studentengroepjes deden soms onderzoek, met kleine aanpassingen tot gevolg, zoals nieuwe wegwijzers. ‘Iets veiliger, maar geen oplossing,’ zegt CMR-lid Mark van der Horst, tevens facilitair coördinator van de Amstelcampus. In december 2015 waarschuwde ook toenmalig HvA-docent Jurriaan Gorter in Folia voor de drukte, na aanrijding van een voetganger.

‘Gooi de Wibautstraat een tijdje dicht, en kijk wat er gebeurt’

Vandaag de dag ziet Van der Horst nog ‘dagelijks onveilige situaties’ op de weg, zegt hij. Vooral bij de zebra’s. Hij pleit voor een groots alternatief: een (lucht)brug tussen twee locaties, desnoods een tijdelijke, of een voetgangerstunnel. ‘Ik zeg: probéér het eens.’ Als het aan hem ligt, gooit hij de Wibautstraat een tijdje dicht. ‘En kijk wat er gebeurt.’ Buskoop: ‘Dat zou ook het campusgevoel versterken. Ik hoop dat het CvB en de gemeente nu écht iets doen.’ In de open brief aan de gemeenteraad pleitte Buskoop ook nog voor het instellen van een dertigkilometerzone bij de Amstelcampus. Van der Horst: ‘Wellicht worden mensen pas wakker als er een dodelijk ongeluk plaatsvindt.’

 

Op de Amstelcampus lijken studenten weinig van de ongelukken te weten. ‘Ik vind delen van de weg wel gevaarlijk,’ zegt HvA-student Dennis Balua (22, sociaal pedagogische hulpverlening). Hij wijst naar het zebrapad, tegenover de Spar-supermarkt. ‘Het lijkt alsof auto’s daar 80 kilometer per uur rijden. Ze moeten snel remmen voor het stoplicht.’ Verderop passeert HvA-student Michelle de Lange (19, lerarenopleiding wiskunde) het zebrapad. ‘Het voelt oké. Maar ik zou zeggen: een brug is nog makkelijker.’

Foto: Daniël Rommens
‘De Wibautstraat is veilig, als men zich aan de regels houdt.’

Oók een goede toegangsweg

Volgens Anne van den Eijnden, omgevingsmanager van de Amstelcampus, ontstonden de ongelukken niet door de stoplicht-situatie. Wel zegt ze de zorgen te begrijpen. ‘Ik ga opnieuw in gesprek met de gemeente om de situatie te laten beoordelen,’ zegt ze. ‘De gemeente doet continu onderzoek naar verkeersveiligheid. In 2015 bleek nog: de Wibautstraat is veilig, als men zich aan de regels houdt.’ De weg is ook een kans, benadrukt ze. ‘De Wibautstraat is de belangrijkste toegangsweg naar het centrum. Er komen zó veel mensen langs de HvA.’ Dat ziet ook Van der Horst. ‘Als de HvA gastdocenten ontvangt, wil ik ook een goede toegangsweg bieden. Het probleem is complex.’

‘In 2015 bleek nog: de Wibautstraat is veilig, als men zich aan de regels houdt’

Het CvB zegt zich, in een schriftelijke reactie, ‘ernstig zorgen te maken’ over de situatie. ‘[Van de ongelukken] is iedereen enorm geschrokken, vooral omdat het op het zebrapad gebeurde, en iemand door rood reed. Het is en blijft dus kwetsbaar.’ Over de bruggen en tunnels zegt het CvB dat deze ‘om verschillende redenen onmogelijk zijn gebleken’.

 

Een tunnel blijkt lastig, zeggen verschillende partijen: de metrolijn, direct onder de Wibautstraat, ligt in de weg. Voor een (tijdelijke) brug zou ruimte moeten worden gemaakt – die ruimte is er nu niet. Het bestuur wil blijven zoeken naar alternatieven, maar zegt tegelijkertijd dat de gemeente uiteindelijk over de Wibautstraat gaat. ‘[We moeten vaststellen] dat de urgentie voor de onveilige situatie bij de gemeente lager is dan bij ons, ondanks het feit dat we onze zorgen voortdurend kenbaar hebben gemaakt.’

 

De gemeente geeft geen inhoudelijke reactie, maar zegt in gesprek te zijn over de situatie.