Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: HvA
actueel

‘Een genderneutrale opvoeding zorgt voor gelijke kansen’

Evelien Frenkel,
16 mei 2017 - 15:08

Drie HvA-studenten organiseren vanmiddag in Floor een collegecafé over genderneutrale opvoeding. ‘Daar hebben we allemaal baat bij.’

Genderneutraal opvoeden als manier om seksisme tegen te gaan. Volgens Gwen Obasuyi, Laura Staal en Timo Hoffer, die een excellentietraject volgen aan de HvA, is het een onderwerp dat aandacht verdient. Ze organiseren in samenwerking met HvA-debatcentrum Floor het Collegecafé: auto’s of barbies. Minchenu Maduro van het programma Het geheime leven van 4-jarigen is de keynote speaker, daarnaast spreken een pedagoog en een mediadeskundige de studenten toe.

 

Gwen Obasuyi leerde het concept genderneutraal opvoeden kennen door het BNN-programma Geslacht!. Daarvoor had ze al interesse in feminisme, een belangstelling die ze bleek te delen met haar medestudenten van het excellentietraject. Na een brainstormsessie over mogelijke onderwerpen voor het CollegeCafé kwam genderneutraliteit als winnaar uit de bus.

 

Blokken en muziekinstrumenten

Dat feminisme en genderneutraal opvoeden hand in hand gaan, blijkt ook uit de ervaringen van Sterre de Jong, een oud-UvA-student die een film maakte over genderneutraal beleid in Zweden. Als de reden achter haar opvoeding voert ze haar progressieve en feministische ouders op, die wilden dat zij dezelfde mogelijkheden zou krijgen als haar jongere broertje.  Dat hield in de praktijk in dat ze allebei dezelfde klusjes in huis moesten doen, van koken tot de tuin harken, en dat ze speelgoed kregen zoals blokken of muziekinstrumenten in plaats van barbie’s en auto’s. Ook hun kledingkast werd netjes gelijk verdeeld. Sterre: ‘Ik hield zelf niet van jurken. Maar als ik wel jurkjes had gedragen, dan hadden mijn ouders die denk ik ook aan mijn broertje aangeboden’.

‘Loop ik rond alsof ik een penis in mijn broek heb?’

Laura Staal, een van de organisatoren van het Collegecafé, is zelf niet genderneutraal opgevoed, maar ziet wel dat mensen behoefte hebben aan een meer neutrale behandeling. De rolverdeling is volgens haar en haar medestudenten nog te rigide. Gwen: ‘Mijn vader wilde me op voetbal hebben, maar dan zit je wel in een meisjesteam en mag je niet met de jongens meedoen.’ Ook de manier waarop meisjes en jongens worden aangesproken in de media valt haar op. ‘Je ziet op tv vaak prinsessen en ridders, die zijn stoer en die redden de prinsessen. Je ziet het nauwelijks andersom.’

 

Wat is mannelijk?

Ook Sterre merkt dat bepaalde eigenschappen en rollen sneller aan mannen worden toegedicht. ‘Ik krijg vaak te horen dat ik mannelijk overkom. En dan vraag ik: “Maar wat is dan mannelijk?” Loop ik rond alsof ik een penis in mijn broek heb? “Nou, het is niet heel erg normaal dat vrouwen de leider in zichzelf laten zien.” Dan probeer ik mensen te laten zien waarom het belachelijk is dat ze dat zeggen.’

 

Wat levert een genderneutrale opvoeding concreet op? Volgens Sterre een open blik. ‘Ik ga er niet automatisch vanuit dat de man carrièrebewust is of de vrouw zorgzaam en emotioneel. En als je eruit ziet als een prototype man maar je wil graag “zij” genoemd worden, dan heb ik daar helemaal geen moeite mee.’

 

Gwen, Laura en Timo merken dat weinig mensen zich bewust zijn van het concept, terwijl het volgens hen iedereen aangaat. ‘Een genderneutrale opvoeding zorgt voor gelijke kansen. En daar hebben we allemaal baat bij.’