Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Bram de Haan (cc, via Wikimedia Commons)
actueel

UvA gelast tentamen af wegens gebrek aan stoelen en tafels

Bart Lichtenveldt,
22 november 2016 - 10:36

Ruim duizend eerstejaarsstudenten van de economiefaculteit kwamen vanochtend bedrogen uit, toen bleek dat het deeltentamen micro-economie niet doorging. De zaal was namelijk niet geboekt, en er was dus geen tafel of stoel te bekennen.

Marit van der Zijpp (18), eerstejaars economie en bedrijfskunde, kreeg om kwart over acht al een berichtje van een vroege studiegenoot dat ‘de surveillanten druk aan het overleggen waren’. Het deeltentamen, dat om negen uur van start zou gaan, werd om half negen officieel afgelast. Reden: de zaal in het World Fashion Center bleek niet geboekt, en er was te weinig tijd om alle tafels en stoelen nog klaar te zetten. ‘Ik heb maar een kwartiertje gefietst,’ zegt Van der Zijpp. ‘Maar er zijn ook studenten die helemaal uit Lelystad hiernaartoe zijn gekomen.’

 

Er is nog niet bekend wat er nu voor de studenten gaat gebeuren. ‘Daar wordt op dit moment door de examencommissie over gediscussieerd,’ vertelt Bob Bom, medewerker van het Education Service Centre van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde, die de nadruk wil leggen op het zoeken naar een oplossing, in plaats van zich te verdiepen in de oorzaak. Van der Zijpp ziet de bui al hangen: ‘Dan zal het laatste tentamen wel weer voor 100 procent tellen in plaats van voor een deel. Dan moeten we het tentamen in één keer goed maken, in plaats van met de beloofde twee kansen.’ Bom adviseert studenten hun mail en de websites en Blackboardpagina’s van hun studie goed in de gaten te houden.

 

Oorzaak

Dat de zalen niet geboekt waren, was net zo’n grote verrassing voor de UvA als voor de studenten. Wel wordt gewezen naar een miscommunicatie bij Bureau Onderwijs Logistiek (BOL), de UvA-afdeling die zalen voor tentamens reserveert. Alle geplande tentamens van deze week bleken niet in het systeem te staan, maar dat is inmiddels rechtgezet. ‘Die zalen worden al maanden van tevoren geboekt, wij gaan er vanuit dat dat goed is gegaan,’ vertelt Bom, die de schuld bij BOL legt. ‘Als je een vakantie boekt bij een reisorganisatie, ga je toch ook niet het hotel bellen om te checken of dat goed is gegaan?’

 

BOL was deze ochtend nog niet bereikbaar voor commentaar.