Kunsthistoricus Sanne Frequin (33) is een crowdfundingsactie gestart voor een 3D-scan van een graftombe in de Utrechtse Domkerk. Ze hoopt hiermee aan een breed publiek te laten zien hoe de tombe er oorspronkelijk uitzag.
Aan de hand van de scan en de onderzoeksresultaten kan een reconstructie gemaakt worden van hoe de tombe er in zijn originele staat uit moet hebben gezien. Zo zouden bezoekers van de Domkerk via een app toegang kunnen krijgen tot een ingekleurd 3D-model van de tombe.
Frequin heeft drieduizend euro nodig om een 3D-scanner te kopen. Maar in het potje voor apparatuur dat de universiteit aan Frequin beschikbaar heeft gesteld zit maar duizend euro. Daarom wil ze het onderzoek crowdfunden. ‘Hierdoor kan ik bovendien de belangstelling voor mijn project vergroten en mensen voor de geschiedenis van de Domkerk enthousiast maken,’ zegt Frequin.
Henegouwen
Frequin doet aan de UvA een promotieonderzoek naar de laatste rustplaats van Gwijde van Avesnes, die van het jaar 1301 tot 1317 bisschop van Utrecht was. Hij was afkomstig uit de adellijke familie Avesnes uit Henegouwen.
De tombe in de Domkerk is de laatste intacte familietombe, terwijl er in Henegouwen oorspronkelijk tientallen waren. Die zijn alleen alle door oorlog en verwaarlozing vernietigd.
Topkwaliteit
‘Gwijde en zijn familie behoorden tot de top van de samenleving,’ zegt Frequin. Dat is aan de tombe af te zien. Die is met zijn keiharde steen en zeer gedetailleerde beeldhouwwerk van topkwaliteit.
‘De rekeningen van de Henegouwse tombes die ik heb bestudeerd zijn soms wel twee meter lang. Daar stond per persoon opgesomd hoeveel er aan de ambachtsmensen verschuldigd was: zoveel aan de schilder, zoveel aan de beeldhouwer. Het geeft een indicatie dat er jaren aan de tombe gewerkt is.’
Detectivewerk
Ondanks de kwaliteit is er een hoop van het stenen monument vergaan: ‘De hele graftombe was in zijn originele staat beschilderd met opvallende kleuren. Verder ontbreken de bisschopsstaf en zijn de pleurants – de beeldjes aan de zijkant van de tombe – beschadigd.’
Aan de hand van manuscripten, een rekening, een tekening van een soortgelijke tombe en technisch onderzoek heeft Frequin achterhaald hoe de tombe er ongeveer uit moet hebben gezien. Met röntgenfluorescentie kan in kaart worden gebracht of er elementen als lood, kwik, of goud op een bepaald oppervlak hebben gezeten. ‘Het is echter geen kleurplaat,’ benadrukt Frequin. ‘Het reconstrueren van deze tombe is serieus wetenschappelijk detectivewerk.’
Vrijdag was Frequin net over de helft van haar crowdfundingbedrag van de benodigde drieduizend euro. Hier kan je haar project steunen.