Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Lavitt Alan, U.S. Fish and Wildlife Service (cc, via Wikimedia Commons)
actueel

HvA Research Awards | Learning analytics, dubbelgangers en buurtinzicht

Laura Cardona,
20 oktober 2016 - 08:11

Welke HvA’er heeft het afgelopen jaar het beste onderzoek gedaan? Op 25 oktober strijden twintig onderzoeken in de halve finale om de HvA Research Award. In de aanloop daar naartoe spreekt Folia met de kandidaten. Dit zijn de genomineerden van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie.

De digitale dubbelganger

Marjolijn Ruygs (docent bij de opleiding Communication & Multimedia Design)

‘Wij laten laat door het gebruik van apps en online browsers continu sporen achter in de digitale wereld. Online diensten maken gebruik van deze zwevende data,’ vertelt Ruyg. Haar onderzoek richt zich erop hoe wij het ervaren dat er persoonlijke data voor het oprapen ligt. ‘Ik heb het privacyverhaal er bewust buiten gehouden. Ik ben veel meer geïnteresseerd in wat voor relatie gebruikers opbouwen met online diensten. Van ieder proefpersoon heb ik, zonder ze van tevoren te kennen, zwevende data verzameld en gekeken in hoeverre ik erin zou slagen om op basis van die data een profiel van een persoon te schetsen: de digitale dubbelganger. Interessant was dat ik daarmee ook het gedrag kon voorspellen van een persoon. Ik heb onderzocht of proefpersonen zichzelf hierin herkenden en welke aspecten daarvan al dan niet eng werden gevonden.’

Meer controle over de eigen buurt

Guido Jansen (alumnus Informatica)

‘Wanneer de gemeente wil dat buurtbewoners meedenken en participeren door met voorstellen te komen over hoe een buurt beter kan, dan moet de informatie vanuit de gemeente voor iedereen begrijpelijk en relevant zijn. Informatie over een buurt, zoals de bevolkingssamenstelling of criminaliteitscijfers, verdwijnt vaak in grote Excel-sheets waaruit het voor buitenstaanders moeilijk is de juiste informatie te destilleren. In samenwerking met de HvA, de Gemeente Amsterdam, de UvA en het buurtplatform IJburg zijn wij nu een pilot aan het draaien van een digitale omgeving waar informatie helder en voorzien van de juiste context weer wordt gegeven. De UvA kijkt daarbij hoe social media een rol kan spelen op het dashboard. Verder is er een mogelijkheid tot het geven van feedback. Het idee is om uiteindelijk de wisselwerking tussen gemeente en bewoners te bevorderen.’

Foto: Facebook

Online motivatieboost

Jan HellingsJan Hellings was door afwezigheid niet bereikbaar voor commentaar. Dit stuk is gebaseerd op een artikel op het intranet van de Faculteit DMCI en een projectbeschrijving. (docent bij de opleiding HBO-ICT)

Als onderwijsinstelling wordt er altijd gestreefd naar gemotiveerde studenten. Met de Learning Analytics Dashboard (LAD) heeft Jan Hellings onderzocht of studenten meer gemotiveerd raken wanneer zij online hun studievoortgang voor een vak kunnen volgen. Daarvoor ontvingen studenten wekelijks het dashboard in hun mail. Hierop waren persoonlijke resultaten te zien. Daarnaast maakt het dashboard een voorspelling van het cijfer die studenten voor het vak kunnen verwachten en of het waarschijnlijk is dat de student het vak gaat halen. Dat de motivatie daadwerkelijk omhoog ging door het gebruik van de LAD bleek niet per se het geval, maar volgens de jury heeft Jan dit onderwerp dapper belicht en zij was zeer te spreken over de kwantitatieve aard van het onderzoek.

Lees meer over