Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
actueel

Integratie studentenzaken UvA-HvA in de wacht gezet

Dirk Wolthekker,
14 oktober 2016 - 07:13

Het personeel van de afdelingen Student Services (UvA) en Studentenzaken (HvA) is gisteren ingelicht over de voorgenomen integratie van beide afdelingen. Met de bestuurlijke splitsing tussen UvA en HvA op komst is de integratie van beide afdelingen in de wacht gezet.

Friedo de Valk, directeur studentenzaken van zowel UvA als HvA, spreekt in een toelichting op de bijeenkomst van ‘een veranderde context’, maar duidelijk is dat het hier gaat om de bestuurlijke splitsing van UvA en HvA. Die heeft er ook toe geleid dat nog eens goed tegen het licht is gehouden wat beide afdelingen precies doen en waarin ze van elkaar verschillen. De Valk: ‘Niet alle diensten zijn hetzelfde en ze hebben verschillende typen dienstverlening.’

 

De afgelopen jaren zijn het Administratief Centrum, het Informatiseringscentrum, Facility Services en de Dienst bibliotheken van UvA en HvA samengevoegd. Zij hebben min of meer dezelfde dienstverlening, waardoor dat voor de hand lag. Voor Student Services (UvA) en Studentenzaken (HvA) ligt dat anders, des te meer omdat het UvA-HvA-bestuur het voornemen heeft zich op te splitsen.

 

Aan de HvA heeft de afdeling studentenzaken het karakter van een voorlichtende en verwijzende instantie voor (aankomende) studenten, aan de UvA is de afdeling uitgebreider: ze organiseert ook carrièredagen, workshops en promovendibegeleiding. Verschillende onderafdelingen van Student Services, zoals de studentenartsen en studentenpsychologen staan overigens al langer open voor HvA-studenten.

 

Eén afdeling per campus

‘Het college van bestuur heeft aangegeven dat verdere integratie van beide afdelingen on hold wordt gezet, om ruimte te maken voor een heroriëntatie,’ zegt De Valk. ‘Dat betekent: dichter bij de opleidingen of bijvoorbeeld op campusniveau organiseren. Het betekent concreet dat wij met elkaar gaan bekijken of wij ons zo kunnen organiseren dat we met de dienstverlening dicht op het primaire proces gaan zitten.’ Het zou kunnen betekenen dat de verschillende campussen van UvA en HvA allemaal een eigen serviceafdeling voor studenten krijgen.