Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Madame Jeanette
actueel

Madame Jeanette wil modewereld niet al te serieus nemen

Daan van Acht,
16 juni 2016 - 11:58

De serieuze en onbereikbare mode-industrie, met al haar wetten en regeltjes, mag je best met een korrel zout nemen. Dat is althans de boodschap van de groep derdejaars minorstudenten fashion & editorial branding van het Amfi. Eind deze maand presenteren zij hun modeplatform Madame Jeanette. ‘Jongens, waarom geven we tweeduizend euro uit aan een kledingstuk dat door Beyoncé of Rihanna is ontworpen?’

‘Het begon allemaal met het idee van een spicy magazine,’ vertelt Laura Meijnen, derdejaarsstudent fashion & branding aan het Amfi en een van de twee hoofdredacteuren van Madame Jeanette. De titel verwijst naar de extreem hete peper uit Suriname die dezelfde naam draagt. ‘Maar daarnaast klinkt Madame Jeanette als de naam van een persoon, waardoor lezers zich sneller zullen associëren met het magazine. Ze is ons alter ego, en doet gedurfde uitspraken over de industrie die wij zelf wel willen doen, maar niet altijd mogen doen,’ vertelt Meijnen. De naam blijkt een succes: er zijn plannen om Madame Jeanette tot een blijvend Amfi-merk te maken. ‘Het is nog afwachten of dat ook echt gaat gebeuren, maar de bedoeling is dat haar alter ego ieder jaar door een nieuwe generatie studenten anders wordt ingevuld.’

 

De Amfi-studenten lieten het niet bij het maken van een blad; ook online worden artikelen geplaatst en geïnteresseerden kunnen kennismaken met het modeplatform via Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. De byAmfi Store op het Spui wordt vanaf 1 juli omgetoverd tot het terrein van Madame Jeanette.

Foto: Madame Jeanette
Een on demand-printer in het American Book Center

Unibrow

De Amsterdamse modestudenten lijken met Madame Jeanette een lans te breken voor buitenstaanders die de mode-industrie niet altijd snappen. Meijnen: ‘Wij willen tegen het concept van Fashion met een hoofdletter F ingaan. We proberen te zeggen: Jongens, waarom geven we tweeduizend euro uit aan een kledingstuk dat door Beyoncé of Rihanna is ontworpen? Laten we als mensen uit de mode-industrie niet doen alsof we zo belangrijk zijn, uiteindelijk zijn het maar kleren. Nou ja, niet helemaal natuurlijk, maar er wordt nu nog te belangrijk over gedaan. We willen de industrie waar wij volgend jaar als Amfi-studenten in gaan werken weer leuk en toegankelijk maken.’

 

Maar hoe doe je dat? ‘Door plezier met mode te hebben,’ zegt Meijnen. Het fenomeen ‘trend’ werd eens goed onder de loep gelegd. Wanneer wordt iets een trend, en in hoeverre beïnvloeden de media dit proces? Het inspireerde de Amfi-studenten om zelf modetrends te bedenken die, zo op het eerste oog, nogal absurd lijken. ‘Zoals de unibrow,’ vertelt Meijnen lachend. ‘Je moet je daarbij voorstellen dat we expres modellen met een unibrow op een hele high fashion manier hebben gefotografeerd, zoals in de modebladen.’

‘We hebben de unibrow op een heel high fashion-achtige manier gefotografeerd’

Duurzaam

Het magazine wordt in samenwerking met het American Book Center (ABC) ‘on demand’ geprint. Mensen die het blad willen bemachtigen, kunnen het ABC inlopen – dat als enige in Nederland over de juiste printer beschikt – en het tijdschrift op aanvraag laten printen. Een full-colourversie kost 16 euro en moet van tevoren worden besteld, een zwartwit exemplaar kost 11 euro. Dus geen gehannes met vastgestelde oplages en overgebleven exemplaren die op de papierstapel eindigen; duurzaamheid is, zoals het Amfi in toenemende mate van haar studenten verlangt, het toverwoord.

 

Donderdag 30 juni wordt Madame Jeanette voor het eerst in het American Book Center geprint en aan de pers gepresenteerd. Na afloop is er een borrel in Supperclub. De dag erna is de in Madame Jeanette-stijl omgetoverde byAmfi Store op het Spui voor iedereen vrij toegankelijk.

Lees meer over