Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Ka Wing Falkena
actueel

‘Hogeschool is verantwoordelijk voor betrokkenheid studenten’

Willem van Ewijk,
7 april 2016 - 07:05

Hogescholen en universiteiten moeten zich meer inspannen om de betrokkenheid van studenten bij hun opleiding te vergroten. Dat zegt lector beroepsonderwijs Louise Elffers vandaag tijdens de HvA-onderwijsconferentie.

Studenten moeten een gevoel krijgen bij hun opleiding. Ze moeten mede-eigenaar worden en daardoor extra gemotiveerd raken. Dat idee heet studentbetrokkenheid en de HvA pakt er dit jaar groot mee uit. Zo zal er dit jaar voor het eerst een centrale en door de hogeschool zelf georganiseerde introductie worden gehouden om de betrokkenheid van studenten bij hun opleiding te vergroten, en staat het onderwerp centraal tijdens de HvA-onderwijsconferentie die vandaag wordt gehouden.

 

Lector beroepsonderwijs Louise Elffers zal er een inleidende toespraak geven waarin ze zegt dat het vergroten van betrokkenheid van studenten niet alleen een verantwoordelijkheid is van studenten, maar ook van onderwijsinstellingen zelf. ‘Bij hogeronderwijsinstellingen bespeur ik het idee dat ze er niet zoveel aan kunnen doen, en dat het aan de studenten zelf ligt of ze zich wel of niet betrokken voelen bij zijn studie,’ zegt Elffers.

 

Maar volgens de lector moeten onderwijsinstellingen hun best doen om studenten te boeien vanaf de start van het collegejaar, zodat ze echt een band gaan voelen met hun opleiding. Daardoor gaan studenten beter presteren en wordt schooluitval tegengegaan.

‘Er zijn opleidingen die de introductie hebben gereduceerd tot een glas cola zonder prik’

Introductie
Behalve dat opleidingen uitdagend genoeg moeten zijn, moeten hogeronderwijsinstellingen zich inzetten om een gemeenschap te creëren tussen studenten en docenten, zegt Elffers. ‘Als eerstejaarsstudent op een hogeschool moet je vaak nog wennen als je net aan een opleiding begint. Als studenten elkaar kennen dan kunnen ze samen uitvinden hoe het werkt en elkaar adviezen geven.’ 

Die gemeenschap zou studiesucces moeten bevorderen en schooluitval tegengaan. ‘Je ziet dat dat heel goed werkt bij de faculteit Bewegen, Sport en Voeding.’

 

‘Daar volgen de studenten een introductieperiode van een week rond de sportvelden van hun faculteit. Zo creëren ze een band. Ik sprak studenten die zeiden dat zelfs als ze de opleiding inhoudelijk niet interessant zouden vinden, ze nog niet met hun studie wilden stoppen omdat ze dan hun sociale leven zouden verliezen.’

 

Ook voor Willem Baumfalk, decaan van de HvA-faculteit Economie en Management, en portefeuillehouder student engagement, en HvA-projectmanager Paul van de Water is de introductie van de Faculteit Bewegen, Sport en Voeding een goed voorbeeld. Toch moet de hogeschool zich nog meer inspannen om de studentbetrokkenheid te vergroten. ‘Er zijn opleidingen die de introductie hebben gereduceerd tot een glas cola zonder prik: het is een beetje laf om te drinken. Ze doen niet zoveel.’

Foto: Mats van Soolingen
Paul van de Water (l) en Willem Baumfalk

Poëzie
Het tweetal organiseert vanaf komend studiejaar een centrale introductie voor de HvA, zodat studenten meer op de hoogte zijn van de faciliteiten van de hogeschool. ‘Laatst hadden we een poëziefestival. We hebben sportvoorzieningen, cultureel centrum Crea en debatcentrum Floor. Daarmee bied je studenten meer dan alleen dat wat de opleiding te bieden heeft. Je gaat voorbij de grenzen van een leerfabriek.’ 

 

Volgens Baumfalk en Van de Water zijn het allemaal manieren om de betrokkenheid van studenten te vergroten. Baumfalk: ‘Om goed door dat lespakket heen te komen moet je je ook een beetje op plek voelen, moet je ook kunnen samenwerken met anderen.’ Van de Water: ‘Ik ontmoette laatst een student techniek, die is nu derdejaars en hij vertelde me dat hij in het eerste jaar voor een 5,6 werkte. Want dat was genoeg om het jaar te halen. In het tweede jaar is hij een studievereniging gaan oprichten en naarmate hij daar meer bij betrokken raakte voelde hij zich ook meer verbonden met de opleiding en vond hij het helemaal niet leuk om een 5,6 te halen. Dus hij is veel beter gaan studeren dan dat hij deed voor het oprichten van die studievereniging.’

 

Louise Elffers zegt dat iedere student zich op een andere manier betrokken kan gaan voelen bij zijn opleiding. Hoe dat precies werkt aan de HvA wil ze gaan onderzoeken.

 

De onderwijsconferentie wordt gehouden in Koninklijk theater Carré en het Kohnstammhuis, een HvA-gebouw aan de Wibautstraat. Volgende week verschijnt in Folia een interview met Willem Baumfalk en Paul van de Water over de HvA-introductie.