De Koninklijke Nederlandsche Akademie van Wetenschappen (KNAW) is bezig met een verkennend onderzoek naar de voor- en nadelen van de toenemende verengelsing in het hoger onderwijs. Dat vertelde minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vandaag op Radio 1.
‘Ik vind het heel belangrijk dat Nederlands de hoofdtaal blijft,’ zei Bussemaker, die de opdracht gaf tot het onderzoek en zei te streven naar het beste uit twee werelden. ‘Waar opleidingen in het Engels worden gegeven, moeten we vooral ook nagaan waar de argumenten daarvoor zijn.’
De aankondiging komt na het besluit van de Brabantse Avans Hogescholen om enkel nog een hogeschooldiploma af te geven wanneer studenten Engels op B2-niveau beheersen, dat ligt grofweg tussen het eindniveau van havo en vwo in.
Aan de UvA en HvA worden er ook steeds meer vakken en opleidingen volledig in het Engels gegeven, maar noch de UvA noch de HvA stelt een algemene taaleis voordat studenten een diploma ontvangen.