Foto: Bram Belloni
actueel

Vijf tips voor het crowdfunden van je eigen boek

Nina Schuyffel,
28 maart 2016 - 11:22

Rachel Visscher geeft in de zomer schrijfles bij Crea en schrijft zelf ook. Voor een roman over bootvluchtelingen in Italië was aanvankelijk geen belangstelling, dus besloot ze het te laten crowdfunden. Ze geeft vijf tips aan beginnende schrijvers: waar moet je allemaal aan denken bij het uitgeven van je eigen boek?

1. Geloof in je eigen kunnen

De roman van Rachel Visscher, Hemels land, gaat over de vluchtelingenproblematiek in Italië. ‘Een ongelooflijk belangrijk onderwerp,’ zegt ze. ‘Als schrijver en journalist zie ik het als mijn taak om mensen over dit complexe thema te informeren en een gevoel van empathie en solidariteit teweeg te brengen.’

 

Aanvankelijk toonden uitgevers geen interesse in haar manuscript. Het was begin 2013, toen beelden van aangespoelde bootvluchtelingen nog niet het dagelijkse nieuws domineerden. Maar haar boek móest er komen, vond Visscher. Daarom besloot ze het zelf maar te doen. Kort nadat haar crowdfundingsactie begon, kapseisde voor de kust van Libië een boot die op weg was naar Italië. Honderden vluchtelingen kwamen om. Hierdoor kwam Visschers actie in een stroomversnelling: binnen no time had ze de benodigde 3800 euro bij elkaar.

 

‘Om te zorgen dat je boek er komt, is een rotsvast vertrouwen in je eigen kunnen onontbeerlijk,’ zegt ze. ‘Laat je niet te snel ontmoedigen door reacties van anderen, want je weet nooit hoe het kan lopen. Bij mij was het, bot gezegd, de perfecte timing. Door de enorme aandacht kwam mijn boek bovendien toch nog bij een uitgever terecht.’

 

2. Bereid je goed voor

Als je besluit je boek te laten crowdfunden, praat dan eerst met mensen die soortgelijke projecten hebben gedaan, adviseert Visscher. ‘Zo weet je beter wat je kan verwachten. Twijfel je over wat je hebt geschreven? Laat je tekst dan eerst eens kritisch lezen door iemand die er verstand van heeft, voordat je jezelf voor de haaien gooit.’

‘Mensen geven makkelijker geld aan iets wat ze al kunnen lezen, dan aan alleen een idee’

3. Kies je crowdfundingsplatform zorgvuldig

Er zijn verschillende platforms waar je je project kunt laten crowdfunden. Ieder platform heeft een eigen expertise. Zo vind je op CrowdPress voornamelijk journalistieke producties en ondersteunt de 1%Club sociale projecten. Visscher koos voor Voor de Kunst, een crowdfundingsplatform voor kunstprojecten. ‘Dat is fijn, want dat betekent dat je project misschien wel gezien wordt door andere culturele partners. Tegelijkertijd kan het ook een nadeel zijn, want je concurreert met een heleboel andere auteurs, waardoor het moeilijker is om op te vallen. Let dus goed op welk platform je kiest.’

 

4. Zet niet te hoog in

Visscher: ‘Ik had mijn manuscript al af toen ik besloot te crowdfunden. Daardoor had ik alleen geld nodig voor het drukken en publiceren van mijn boek, wat alsnog neerkwam op een paar duizend euro. Je kunt ervoor kiezen een hoger bedrag aan te vragen, zodat je ook in je financiën kunt voorzien tijdens het schrijven, maar de kans bestaat dan dat het je niet lukt om het bedrag binnen de vastgestelde termijn van zes weken bij elkaar te krijgen. Bovendien geven mensen makkelijker geld aan iets wat ze al kunnen lezen, dan aan alleen een idee.’

 

Zelf deed Visscher ongeveer anderhalf jaar over het schrijven van haar boek. Ze ontving een Stimuleringsbeurs van het Nederlands Letterenfonds, waardoor ze veel tijd kon vrijmaken om eraan te werken. Voor die subsidie kwam ze in aanmerking omdat ze al eerder een boek had gepubliceerd, Zwarte dauw, over orthodoxe protestanten in de biblebelt. ‘Ik had het geluk dat ik al een debuut op mijn naam had staan dat goed ontvangen was. Maar fondsen en subsidies zijn er niet voor alle schrijvers. Meestal moet je er zelf veel tijd en geld in investeren. Bedenk: heb je dat ervoor over? Anders kun je er beter niet aan beginnen.’

 

5. Verwacht geen gouden bergen

Ook na publicatie van je boek geldt dat je je beter niet rijk kunt rekenen. ‘Realiseer je dat jouw tijdsinvestering vele malen groter is dan de feitelijke financiële uitkomst. Een paar gelukkigen bereiken Jan Siebelink-achtige verkoopcijfers, maar voor de meesten is dat helaas niet weggelegd. Een boek schrijven is in eerste instantie een investering in jezelf.’