Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
wetenschap

Door de ‘:)’ in je zakelijke mail lijk je minder competent

Sterre van der Hee,
15 augustus 2017 - 15:21

Wie smiley-emoji in werkgerelateerde e-mails gebruikt, laat een negatieve indruk achter. Dat stellen onderzoekers van de Israëlische Ben-Gurion Universiteit, de Israëlische Universiteit van Haifa en de Universiteit van Amsterdam in vakblad Social Psychological and Personality Science

In de studie deden wetenschappers een experiment met 549 proefpersonen uit 29 landen. De groep werd gevraagd werkgerelateerde e-mails van onbekenden te lezen, waarna ze de competentie en warmte van de verzender moesten inschatten. Sommige berichten bevatten smiley-emoji. Wat bleek: e-mails met emoji deden – in tegenstelling tot een echte glimlach − niets met de warme gevoelens, maar hadden een negatief effect op de perceptie van competentie. 

 

Daarbij: als proefpersonen een antwoord moesten formuleren op e-mails zónder smiley-emoji, bevatten hun berichten meer details en meer inhoudelijke informatie. Emojigebruik lijkt dus niet bevordelijk voor informatieoverdracht, zeggen de onverzoekers.  

‘Een smiley kan alleen een glimlach vervangen als je de afzender al kent’

De inschatting: vaker een vrouw

Ook bekeken de onderzoekers in hoeverre het geslacht een rol speelt bij de interpratie van emoji. Proefpersonen bleken vaker te denken dat de e-mail met de smiley-emoji door een vrouw was verstuurd. Dit had overigens geen invloed op de perceptie van competentie of vriendelijkheid van de verzender. 

 

‘Men denkt dat een smiley een virtuele lach is, maar op de werkvloer lijkt dat niet te kloppen,’ zegt postdoc-onderzoeker Ella Glikson. ‘Zoals het er nu naar uitziet, kan een smiley alleen een glimlach vervangen als je de afzender al kent. In andere interacties is het beter het smiley-gebruik te vermijden, los van je geslacht of je leeftijd.’

 

Vriendelijke foto’s

De onderzoekers vergeleken het emoji-gebruik ook met het gebruik van lachende of neutrale foto’s. De resultaten: bij e-mails met lachende foto’s werd de verzender in hogere mate vriendelijk en competent ingeschat dan bij e-mails met neutrale foto’s. 

 

De studie is gefinancierd met een gift van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. 

Lees meer over