Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
wetenschap

Deze promovendus weet alles over jouw online voetafdruk

Evelien Frenkel,
15 juni 2017 - 15:38

David Graus hoopt morgen aan de UvA te promoveren op zijn proefschrift Ontdekkingen in digitale sporen. Hij vindt dat er best veel positieve kanten zitten aan het achterlaten van digitale sporen. ‘Mensen nemen de positieve dingen voor lief.’

Graus hield zich in zijn onderzoek bezig met hoe je informatie kunt halen uit digitale sporen. Hij onderzocht hoe je effectief gegevens kunt destilleren uit grote hoeveelheden online data. Hoe kun je bijvoorbeeld uit de Panama Papers zo snel mogelijk de namen van betrokken individuen en bedrijven te traceren? Daarnaast analyseerde hij het digitale gedrag van ‘producenten’, oftewel iedereen die online sporen achterlaat. Door dat onder de loep te nemen, kon hij toekomstig digitaal gedrag voorspellen en online gedragspatronen herkennen.

David Graus

Zelf is de promovendus niet terughoudend in het creëren van een digitale voetafdruk. ‘Ik heb Twitter, Facebook en Instagram. Vooralsnog worden dat soort media vooral gebruikt om toegespitste reclame aan te bieden en dat vind ik vrij onschuldig,’ zegt hij. In de handen van overheden is die stortvloed aan informatie over individuen volgens David minder onschuldig. ‘Als overheden met die gegevens aan de haal gaan is dat potentieel gevaarlijk, maar dat soort misbruik kan voorkomen worden met wet- en regelgeving.’ Bedrijven als Facebook en Google op hun verantwoordelijkheid wijzen vindt hij dan ook geen nuttige oplossing, het invoeren van wetten en regels wel.

 

Personalisatie

Tijdens zijn promotietraject is de UvA-onderzoeker zich met name bewust geworden van de voordelen van het achterlaten van digitale sporen. ‘Mensen zien het als iets negatiefs, maar nemen de positieve dingen voor lief. Het is een transactie. Een site als Google zou veel minder goed werken als het ons gedrag niet zou monitoren.’ Ook over het persoonlijk aanbod dat bedrijven als Netflix en Spotify op basis van ons persoonlijk zoekgedrag aanbieden is hij te spreken. ‘Op die manier hoef je niet de massa te volgen.’

‘Een site als Google zou veel minder goed werken als het ons gedrag niet zou monitoren’

Zijn online gedrag is in de loop van zijn promotie wel veranderd, maar dat heeft volgens hem meer te maken met het feit dat hij ouder is geworden dan met de kennis die hij tijdens zijn research verwierf. ‘We vinden het een griezelig idee dat je baas je profiel kan bekijken. Maar een online identiteit verandert in de loop der jaren en dat is normaal. Iedereen haalt kattenkwaad uit en doet stomme dingen op jonge leeftijd. We moeten leren om dat online ook als zodanig interpreteren.’

 

Mocht je even goed willen voorkomen dat je een online voetafdruk achterlaat, dan kan dat volgens Graus. ‘Dan moet je geen social media gebruiken. En zoekmachines gebruiken die niet tracken. Maar je maakt het jezelf niet makkelijk door zo te leven.’

 

David Graus hoopt morgenochtend om 10.00 uur te promoveren in de informatica op zijn proefschrift Entities of Interest. Discovery in Digital Traces.