Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Metropolico (cc, via Flickr)
opinie

Aynan | Fitna

Asis Aynan,
24 november 2016 - 08:22
Deel op

Het woord fitna ken ik door Geert Wilders. Het Tweede Kamerlid heeft wel meer Arabisch-islamitische woorden in het Nederlands geïntroduceerd - ’t kan verkeren. Hij maakte in het pre-IS-tijdperk de korte film Fitna (2008).

In de film, die een kwartier duurt, worden zinnen uit de koran getoond op zang. Tegelijkertijd trekken de beelden van Theo van Gogh, de Taliban, 9/11 en de aanslagen in Madrid aan ons voorbij. Aan het eind van de film weet je dat fitna niet voor een slagroomtaart staat, maar wat het wel inhoudt wordt niet duidelijk.

Ik ken inmiddels een handvol Marokkaanse Nederlanders die op Wilders gaan stemmen

Het Wikipedialemma vertelt dat fitna verleiding, beproeving, schisma, oproer, en anarchie betekent. De afgelopen weken klonk het woord veelvuldig in mijn omgeving. In Marokko kwam een visverkoper op bizarre wijze om het leven. De visboer had zonder vergunning zwaardvis ingekocht. Toen de politie smeergeld van hem eiste, weigerde hij. In het geboorteland van mijn ouders zijn steekpenningen een diepgewortelde gewoonte. De agenten van dienst pikten niet dat hij die traditie negeerde, en belden de vuilophaaldienst. Ze gooiden de zeedieren in de vuilkar. De visboer, bevangen door waanzin, sprong erachteraan om zijn waar te redden. De pers van de kraakwagen werd aangezet en de man werd geplet.

 

De moord leidde in Marokko tot grote, vredige straatprotesten. Ook in Nederland werd een kaarsenmanifestatie voorbereid. Een Haags gemeenteraadslid van een moslimpartij zei dat demonstreren volgens de islam verboden was, de Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland publiceerde een verklaring waarin werd geïnstrueerd hoe ‘islamitisch’ te protesteren en op het internet werd degene die de straat op wilde gaan, beschuldigd van fitna.

 

Die bevoogding: het is niet van deze tijd en de betutteling werkt averechts. In de Marokkaans-Nederlandse ‘gemeenschap’ ontstaat steeds meer sympathie voor Wilders, om zijn klare taal en humor. Ook ken ik inmiddels een handvol Marokkaanse Nederlanders die op Wilders gaan stemmen. Het is geen stem vóór de PVV, maar tégen de voortdurende religieuze bevoogding.

 

Wie had dat in 2008 gedacht?