Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Op introductieweekend van de minor ondernemerschap ontdekten vier studenten een gedeelde passie voor platen. Enkele maanden later loopt hun startup in vinyl muziekpakketten als een trein: vorige week won Random Records 5000 euro aan coaching tijdens de startupwedstrijd Let’s Get Started.

Het kon al met kleding, met delicatessen en gadgets: je abonneren op een service die het beste van het beste selecteert, en regelmatig een curated pakket opstuurt. Nu is dat ook mogelijk met platen – of vinyl, zoals de liefhebber zegt. De achtergronden van Falco Wienberg (International Business & Management Studies), Nick Hanenburg (Aviation), Josanne Mansveld (geneeskunde in Leiden) en Luuk Ballhaus (bedrijfskunde) zijn uiteenlopend als hun muzieksmaak: Luuk draait als dj house en techno, Nick oefende een schooltoneelstuk met de filmmuziek van Grease – op plaat. Die passie voor vinyl bleek de gemene deler tussen de vier jonge ondernemers, en lang hoefden ze dan ook niet na te denken voor ze op Random Records kwamen.

 

Muziekgenres
‘We hadden er meteen vertrouwen in,’ zegt Falco Wienberg (20). ‘We bieden een combinatie tussen het abonnement-model en curated pakketten, dat werkt al heel goed, bijvoorbeeld in de foodsector.’ Het concept is uiterst simpel: platenliefhebbers nemen een abonnement, dat goedkoper wordt naarmate het langer doorloopt. Je kunt aangeven welke muziekgenres gewenst zijn: ‘een klassiekliefhebber wordt erg ongelukkig als we een halfjaar alleen maar AC/DC zouden sturen,' aldus Wienberg.

Zijn collega’s en hij kopen de platen goedkoop op uit collecties, vooral buiten Amsterdam. ‘Mijn familie in Duitsland helpt zoeken. Hier in Amsterdam zijn platen onbetaalbaar.’ Maandelijks arriveert dan per post een pakket met drie platen, eenmalig (17,95 euro), of bijvoorbeeld een halfjaar lang voor 14,20 euro per pakket. Gecureerd door de studenten zelf, al roepen ze soms de hulp in van verzamelaars of online databases: ‘we luisteren alle platen kort, om te horen of de muziek niet krasserig is, of simpelweg heel slecht’, zegt Wienberg.

‘We zijn meteen begonnen, door muziekliefhebbers in platenzaken aan te spreken en te kijken naar hun koopgedrag,' vervolgt hij. 'Daarnaast keken we naar marktcijfers: de verkoop van platen is in de afgelopen jaren geëxplodeerd. Er is een tekort aan mensen die nog weten hoe je platen perst. Ik denk dat het een reactie is op de digitalisering van bijna alles: met een plaat heb je iets om vast te houden, het is een actievere manier om muziek te vinden en te luisteren.’

 

Vinylgekte
Een samenwerking met de eveneens piepjonge koffiebar en platenzaak Black Gold gaf Random Records een perfect verkkooppunt. Coffee & vinyl zorgen dat één van hun voornaamste doelgroepen kind aan huis is: de vinylgekte wordt niet in de laatste plaats door hipsters aangedreven, beaamt Wienberg. ‘Maar ook als die hype over vijf jaar overdrijft, blijft er een grote groep liefhebbers over. We hebben besloten in elk geval door te gaan met Random Records na onze opleiding.’

Wienberg spreekt over hun onderneming met passie – een kenmerk van Random Records dat de jury roemde, toen ze de prijs van 5000 euro aan coaching uitreikte bij Let’s Get Started, een evenement van het Amsterdam Center for Entrepreneurship. Jet viertal doet het vooral uit liefde voor platen. De echt mooie exemplaren mogen ze zelf niet houden, hebben Wienberg en zijn collega’s afgesproken; ‘dan wordt de selectie voor onze abonnees minder.’ Zelfs het zeldzame album van de Rolling Stones dat ze laatst voor een prikkie kochten gaat niet naar een goedbetalende verzamelaar. ‘Die betalen er rond de 50 euro voor, maar we gaan het album waarschijnlijk gebruiken voor marketing: we kunnen bijvoorbeeld aankondigen dat de abonnees kans maken op de plaat in hun pakket, zoals Willy Wonka’s gouden chocoladereep.’