Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
actueel

'Studenten zijn zich in 2030 meer bewust van hun positie in de maatschappij'

Nina Schuyffel,
7 april 2015 - 06:57
Het thema van de HvA Onderwijsconferentie is dit jaar Future Proof Education, oftewel hoe het onderwijs aan de HvA klaar kan worden gemaakt voor de toekomst. Wordt alles digitaal? Welke opleidingen zijn overbodig? En wat wordt de rol van de docent? In aanloop naar de conferentie interviewt Folia de komende dagen belanghebbenden, belangstellenden en professionals over dit thema. Vandaag: Marie Meeusen, docent Communication and Multimedia Design, raadslid van de deelraad DMCI en een van de initiatiefnemers van Rethink HvA.

Hoe ziet het onderwijs er in 2030 uit?
‘Wat ik hoop, is dat studenten zich in 2030 meer bewust zijn van hun positie in de maatschappij. De shoppende, ik-heb-toch-geen-invloedhouding verdwijnt, studenten handelen vanuit hun kracht en talenten. Dat bereiken we niet alleen met nieuwe technieken zoals MOOCs. Reflectieve en maatschappelijke vakken worden minstens zo belangrijk, in welke opleiding dan ook. Met Socrates’ gesprekstechnieken valt volgens mij evenveel te bereiken als met NFC-chips.’

Hoe leid je mensen op voor werk dat nog niet bestaat?
‘Het belangrijkste is dat studenten niet meer slaafs doen wat hen wordt opgedragen, maar actief participeren in het onderwijs en vragen stellen bij wat zij doen. Als ze een nieuwe auto op de markt zetten, of op een vernieuwende manier in de ouderenzorg gaan werken, moeten ze zich ervan bewust zijn dat ze een verandering in gang zetten. Door middel van interdisciplinaire samenwerking kunnen we ze leren analytisch te denken over mogelijke oplossingen voor complexe maatschappelijke problemen. Neem een thema als duurzaamheid: je kunt studenten duurzame koffiebekers laten maken, maar je kunt ook een stap verder laten gaan en ze zich laten afvragen waarom duurzaamheid belangrijk is. Of ze een project laten verzinnen dat ook invloed heeft buiten de muren van de HvA.’

Wat is de eerste verandering die de HvA moet doorvoeren om het onderwijs future-proof te maken?
‘We verliezen nu studenten die graag moeilijke vraagstukken willen tackelen maar daarin te weinig worden uitgedaagd. Een eerstejaarsstudent die ideeën heeft over een ethische code voor app-designers? Stuur hem door naar het lectoraat dat onderzoek doet naar big data. Zodra we écht interdisciplinair werken, kunnen er meer van dit soort kruisbestuivingen plaatsvinden. Niet alleen wordt het onderwijs daardoor beter, ook het bedrijfsleven profiteert ervan. Immers: een student die kennis heeft opgedaan bij verschillende opleidingen en bij het lectoraat, is een interessante stagiair.
Op termijn moeten we samenwerken met de UvA. Ik denk dat een universitair student veel kan leren van de hands on-mentaliteit van een hbo-student, en dat een hbo-student juist kritische vragen kan leren stellen van een universitair student. Laat mensen met dezelfde passie en visie samenwerken en elk verschil tussen hen wordt een pluspunt. Dat zie ik duidelijk gebeuren bij de Talent Factory, waarin Jong HvA en Jong UvA samen hun beste ideeën voor beide instellingen uitwerken.’
Lees meer over