Na al het slopen en bouwen van de UvA op het Roeterseiland klagen omwonenden nog over overlast. ‘Dit zal nog heel lang duren.’

In het filmpje dat buurtbewoner Michel Snoeren maakte, laveert de kijker tussen fietsen op de stoep. Struikelend, mensen (net) ontwijkend. Een vrouw met kinderwagen komt nauwelijks langs de steigers, terwijl een scooter, een vrachtwagen en een wielrenner op de weg langsscheren.

Het is vol en druk op het trottoir van de Sarphatistraat ter hoogte van het Roeterseiland. En de bewoners van het Sarphatiblok trekken aan de bel. Dat doen ze niet voor het eerst, want de omwonenden van het complex van de Universiteit van Amsterdam hebben al sinds 2009 overlast van de grote verbouwing.

Waren het in 2010 nog pijnlijke oren en trillende koffiekopjes van al het sloopwerk, nu gaan de klachten over het gebrek aan ruimte om de eigen fietsen te parkeren, het gevaar van uitrijdende vrachtwagens en de problemen met voertuigen van leveranciers, die de garages van bewoners blokkeren.

Logge instelling
‘Het frustrerende is dat je geen verandering ziet,’ zegt Jaap den Hollander, één van de bewoners van het oudbouwblok tussen de Sarphati- en Valckenierstraat. ‘Alles gaat traag met een logge instelling als de UvA.’

De bewonersvereniging Sarphatiblok wil dat er verkeersregelaars komen om het vrachtverkeer in goede banen te leiden. ‘Ik heb al veel bijna-ongelukken met vrachtwagens gezien,’ zegt Den Hollander. Ook het gebrek aan parkeerplaatsen voor fietsen is bewoners een doorn in het oog.

Vooral bij de verhuizing deze zomer van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen naar het Roeterseiland ging volgens bewoners veel mis. ‘De bouwvakkers waren inmiddels gewend rekening met ons te houden, maar verhuizers en inrichters zijn niet altijd even zorgvuldig,’ zegt bewoner Wendy Bijwaard. Doordat de toegangsweg, de Valckenierstraat, zo smal is, moesten vrachtauto's achteruit terugrijden. Bijwaard: ‘Levensgevaarlijk.’

Wennen
UvA-omgevingsmanager Carin Bosboom zegt dat aan dat laatste wat is gedaan. Er is een nieuwe aanvoerroute voor vrachtwagens gemaakt, waardoor zij niet meer achteruit hoeven te rijden. ‘We hadden ook afspraken met de verhuizers en leveranciers, maar die hebben zich daar niet altijd aan gehouden.’

Verkeersregelaars zijn volgens Bosboom een te dure oplossing en het fietsenprobleem heeft zij onderzocht. ‘Maar fietsen mogen in de meeste gevallen gewoon op de stoep staan. Ik denk dat de buurt ook aan de situatie moet wennen.’

Bijwaard wil vooral dat de universiteit naar bewoners blijft luisteren, omdat de verbouwing nog lang niet klaar is. ‘Over 2,5 jaar is de rechtenfaculteit pas af en daarna zijn er weer andere gebouwen die moeten worden aangepakt, zoals het Van der Waals-Zeeman Instituut achter ons huis. Dit zal nog heel lang duren, vrees ik.’

Tekst: Lorianne van Gelder