Foto: Rowan Linschoten (Asva)
actueel

Mark Deuze: ‘Hoorcolleges zijn een volstrekt onverantwoorde vorm’

Dirk Wolthekker,
10 april 2017 - 13:40

Volgende maand wordt bekend gemaakt wie is verkozen tot UvA Docent van het Jaar. Er zijn zes genomineerden, vijf mannen en een vrouw. Hier stellen ze zich voor en lichten een tipje van de sluier op over hun onderwijskwaliteiten. Vandaag: Mark Deuze, hoogleraar mediastudies en docent living information, genomineerd door de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Wat doe je volgens jezelf heel goed?

‘Ik heb plezier in het geven van college en dat komt over bij studenten. Als ik kijk naar de evaluaties die studenten mij geven dan lees ik daarin dat ze mij enthousiast vinden en zien dat ik plezier heb in het geven van college. Dat klopt ook.’

‘Geloof in jezelf en straal dat ook uit tijdens hoorcolleges’

Wat ervaar je als urgentste sociale of didactische kwestie tijdens je colleges en hoe los je dat op?

‘Het probleem van het college is het college zelf. En dan in het bijzonder het hoorcollege. Dat is didactisch een volstrekt onverantwoorde manier van lesgeven, dat blijkt ook uit onderzoek. Toch geef ik het eerstejaars hoorcollege living information. Zo’n hoorcollege is een behoorlijke uitdaging waar je als docent toch succes mee kunt hebben door er plezier in te leggen en dat plezier ook niet te faken. Het moet echt authentiek zijn. Om een hoorcollege toch te doen slagen moet je bovendien nooit langer dan twintig minuten aan het woord zijn. Daarna moet je afwisselen met andere communicatiemiddelen: discussie, geluid, video. Er moet veel afwisseling en dynamiek zijn.’

 

Hoe creëer je een inspirerende onderwijsomgeving?

‘Ik heb natuurlijk het voordeel dat dat ik les geef op het terrein van de media en mijn studenten ook in de media zijn geïnteresseerd, maar een live Twitter-feed tijdens college werkt echt heel goed. Ook een link van een You Tube-video op Twitter zetten met de hashtag van het vak erbij, werkt heel goed.’

 

Wat voor tips geef je aan andere docenten?

‘Geloof in jezelf en straal dat ook uit tijdens hoorcolleges. In werkgroepen moet je de leefwereld van studenten centraal stellen. In de bachelor moet je focussen op socialisatie, in de master meer op individualisatie en studenten zelf een rol geven.’