Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Waag Society (cc, via Flickr)
actueel

De Vrije Student wil alle hoorcolleges online beschikbaar maken

Henk Strikkers,
6 maart 2017 - 14:11

Alle hoorcolleges moeten opgenomen en online gezet worden, vindt studentenpartij De Vrije Student. De partij opende vandaag een meldpunt voor ‘offline colleges’. Partijleider Gerwin Wezelman: ‘Als onderwijsinstelling moet je studenten zoveel mogelijk manieren bieden om informatie tot zich te nemen.’

Hoeveel colleges de UvA aanbiedt weet Wezelman niet precies. ‘Volgens mij is dat per faculteit heel erg verschillend. Bij de rechtenfaculteit waar ik studeer en de Faculteit Economie & Bedrijfskunde is het wel redelijk gangbaar,’ vertelt hij. ‘Maar ik kan me voorstellen dat het op andere faculteiten niet zo is en studenten dat daar ook graag zouden willen.’

 

Herkauwen

Enkel reguliere, fysieke colleges aanbieden is immers ‘niet meer van deze tijd’, vindt Wezelman. ‘Studenten hebben volle agenda’s en moeten kunnen studeren wanneer het hen uitkomt. Als je als student structureel of incidenteel niet bij hoorcolleges aanwezig kunt zijn, is het handig om een hoorcollege online terug te kunnen kijken.’

 

Bovendien, zo zegt Wezelman, worden werkcolleges te vaak een herkauwoefening van een hoorcollege, omdat studenten dat hoorcollege misten. ‘Bij rechten gaan studenten nauwelijks naar de hoorcolleges, omdat ze weten dat ze toch alles nog krijgen in een werkgroep. Daardoor kun je in werkcolleges minder met medestudenten de diepte in gaan.’ Wanneer studenten zich met een online college beter kunnen voorbereiden zouden de werkcolleges volgens Wezelman ook nuttiger zijn.

 

De meldingen die De Vrije Student ontvangt worden verzameld, geanalyseerd en vervolgens overhandigd aan het College van Bestuur. ‘Als een soort van ongevraagd advies,’ vertelt Wezelman.

 

Geen significant verschil in resultaten

Uit onderzoek van UvA’er Nynke Bos blijkt dat studenten, zoals Wezelman beoogt, de webcolleges vaak ter vervanging van fysieke hoorcolleges gebruiken. ‘De groep studenten die de webcolleges gebruiken, zoals zij aanvankelijk bedoeld waren, namelijk als aanvulling op het hoorcollege, is enorm klein en vanuit statistisch oogpunt verwaarloosbaar,’ schreven Bos en haar medeonderzoekers in juli 2016 in een artikel. Uit haar onderzoek blijkt geen significant verschil tussen de tentamenresultaten van studenten die naar de hoorcolleges gingen of studenten die webcolleges keken.