Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Charlotte Schulte
actueel

HurryQ van UvA-studenten grote winnaar Demo Day

Bart Lichtenveldt,
3 februari 2017 - 17:18

Vier UvA-studenten hebben gisteren bij Demo Day (een dag waarop start-ups van de minor entrepeneurship hun businessmodel pitchen) zowel de publieksprijs als de juryprijs gewonnen. Met hun app HurryQ lieten ze de rest van de studenten ver achter zich. ‘Alleen de runner-upprijs werd door iemand anders gewonnen.’

Bhupinder Singh (21, Science, Business & Innovation, VU), Wouter Mijnhart (21, informatica), Maurits Knoop (20, bedrijfskunde) en Romy Klein Essink (22, klinische psychologie) lijken een gouden ei in handen te hebben. Singh: ‘Met de app koop je een kaartje voor bijvoorbeeld een museum, en kan je in plaats van een paar uur wachten iets anders gaan doen.’ Zoals een boottochtje maken of een café induiken. Daarna laat je de code op je mobiel scannen en loop je zo naar binnen. Na een succesvolle pilot met het Van Gogh-museum, staan er nu ook andere grote musea van Amsterdam in de rij om met de app aan de slag te gaan. Op die ene pilot-dag maakten al een kleine veertienhonderd mensen gebruik van de app.

 

Van tevoren kaartjes kopen is niet nieuw. ‘Meer dan 30 procent van bezoekers reserveert al via ticketwebsites,’ zegt Singh. Toch is dit concept anders. ‘Het is een realtime systeem,’ zegt Klein Essink. Als je een paar maanden van tevoren boekt, weet je niet hoe je ene week vakantie in Amsterdam precies ingedeeld gaat worden. ‘Je weet niet hoeveel mensen er zijn en wat je precies wil doen die middag. En de app is gratis.’ Het is eigenlijk net alsof je iemand die achter je in de rij staat vraagt je plekje vrij te houden.

‘Met de app koop je een kaartje voor bijvoorbeeld een museum, en kan je in plaats van een paar uur wachten iets anders gaan doen’

Win-winsituatie

Behalve dat is er een groot voordeel voor de attracties zelf. ‘Musea kunnen via de app zelf aangeven wanneer het minder druk is, zodat er ook nog eens aan crowdmanagement wordt gedaan,’ legt Mijnhart uit. Zo kunnen bezoekerspieken en -dalen afgevlakt en opgevuld worden. En daarnaast is het in deze tijden van terrorismedreigingen een fijn idee dat er geen grote rijen meer als doelwit voor ogen zijn én geeft de app suggesties voor activiteiten als je een tijd moet wachten.

 

De vier studenten kennen elkaar van de minor entrepeneurship. ‘We merkten al vrij snel dat we een goed team zijn,’ vertelt Mijnhart. ‘Dan denk je misschien: doen ze dit voor geld? Voor zaken? Ook, maar wij wilden vooral een product maken dat een probleem oplost.’ Na twee gefaalde start-ups – waaronder een huisdieren B&B Drop your dog – komen ze uit bij het toerismeprobleem van Amsterdam, en de grote rijen die daar een direct gevolg van zijn. Verdienen ze dan geen geld? Toch wel. ‘Voor elk toegangskaartje dat we verkopen, krijgen we een deel van de verkoopprijs,’ vertelt Singh. ‘De attractie betaalt voor de service.’

 

Met de publieks- en juryprijs slepen de studenten ook nog meer dan 1.750 euro binnen, die ze gelijk weer in de app pompen. Daarnaast hebben ze een paar kaartjes voor het Toomler-café gekregen. ‘Ik wist eerst niet eens wat dat is,’ zegt Singh, die aangeeft iets meer waarde te hechten aan de juryprijs. ‘Bij de publieksprijs weet je dat je boodschap goed is overgekomen, maar de juryprijs is toch wat objectiever.’ Na het winnen van de publieksprijs hadden ze niet verwacht ook de juryprijs in de wacht te slepen. Maar ‘meedoen is belangrijker dan winnen,’ voegt Knoop toe.

 

Bekijk hieronder een video over de werking van HurryQ