Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Dirk Wolthekker
actueel

Protestactie Humanities Rally tijdens opening Venture Lab Humanities

Dirk Wolthekker,
3 november 2016 - 12:25

Gisteravond is in het voormalig studie- en informatiecentrum op het BG-terrein het Venture Lab Humanities van start gegaan met een pitch waarbij geesteswetenschappers in een paar minuten tijd hun ondernemerschap konden tonen. Actiegroep Humanities Rally greep de opening aan om met een eigen pitch te komen tegen het Venture Lab.

Het Venture Lab werd gisteren geopend door rector magnificus Karen Maex, die in haar openingspraatje liet weten blij te zijn dat ook geesteswetenschappers nu de weg op gaan van het ondernemerschap. ‘Ondernemen is te lang te veel het domein geweest van de bèta’s en van de economen. Nu is het tijd ook de blik van de geesteswetenschappen in te brengen door hen ook de kans te geven ondernemerschap en ondernemerszin te ontwikkelen. Dat is echt heel waardevol voor de samenleving als geheel.’

‘Het plan van aanpak is aanpakken’

Winstmaximalisatie

Daar was niet iedereen het mee eens, zo bleek tijdens de opening. Een afvaardiging van Humanities Rally was met flyers, namaakgeld en een megafoon aanwezig om een ‘eigen pitch’ te houden’, maar dan tégen het Venture Lab. Dat is in hun ogen te veel gericht op rendement, sluit studenten die niet in ondernemerschap geïnteresseerd zijn uit, vormt een aanslag op de autonomie van de wetenschap en zou slechts gericht zijn op het aanleren van winstmaximalisatie.

 

Student Teun Dominicus strooide met namaakbiljetten van honderd euro. ‘Dit is wat de faculteit doet met publiek geld.’ De faculteit heeft zeventigduizend euro uitgetrokken voor de pilot. Student Arthur Berkhout hield een speech, waarin hij zei dat het Venture Lab een knieval is voor de commercie. ‘De geesteswetenschappen vormen een plek van het vrije, autonome denken over de maatschappij. Juist in die kritische distantie heeft ze haar waarde voor de maatschappij. Maar nu worden we geacht om een realistisch business plan met een overtuigende marktanalyse te ontwikkelen?’ Nee dus, was zijn boodschap.

 

Pilot

Het Venture Lab Humanities is opgezet als een pilot die een jaar zal duren en waarbij studenten en oud-studenten in de geesteswetenschappen vaardigheden worden geleerd om zichzelf als geesteswetenschappelijk ondernemer in de markt te zetten en zo geld te verdienen. Het arbeidsmarktperspectief voor geesteswetenschappers is niet per se denderend, dus is het een gerechtvaardigd idee de blik te richten op het ondernemerschap, vertelde kwartiermaker Jonneke Bekkenkamp. ‘We maken geen plannen vanachter een bureau of op de tekentafel, maar al doende. Er is geen voorafgaand plan van aanpak. Het plan van aanpak is aanpakken.’

Winnaar Max van den Broek met zijn cheque

Blad met papers en scripties

Gisteren werd direct begonnen met het aanpakken en wel met een pitchwedstrijd die gewonnen werd door Max van den Broek. Zijn idee, getiteld Eris VU journal for humanities stond volgens de jury ‘het dichtst’ bij de geesteswetenschappelijke studies waar het Venture Lab voor is opgericht. Het gaat om een blad en website dat (vooral) bachelorstudenten de mogelijkheid biedt hun werkstukken, papers en scripties te publiceren en zo voor een breder publiek aan de man te brengen. Wel moet er nog ‘een commerciële vertaling’ van het idee komen, meende de jury. Maar daar kan Van den Broek de duizend euro die hij won mooi voor inzetten.

 

Aan de pitchwedstrijd deden naast Max van den Broek nog vier anderen mee. Student geschiedenis Aron Brouwer met zijn plan HumaniTEA om exclusieve oosters theesoorten aan de man te brengen. Het plan was zo goed dat de jury meende dat hij geen steuntje in de rug meer nodig had. ‘Jij komt er wel.’ Geschiedenisstudenten Machiel Spruijt en Marlinde Venema presenteerden een pitch met hun bedrijf Jaar & Dag Media, dat bedrijfsfilms en korte documentaires aan de man probeert te brengen en geschiedenis wil uitdragen door middel van storytelling. Het plan moet nog meer ‘aangescherpt worden’, meende de jury.

 

Datzelfde gold voor de pitch van de reeds bestaande Bildung Academie, dat als aanvulling op reguliere opleidingen verdieping aanbiedt. Student Slavische taal en cultuur Maja Martic lanceerde een plan voor een reisbureau voor reizen naar voormalig Joegoslavië, waar ze zelf vandaan komt. De jury vond het een mooi plan, maar meende toch dat het onvoldoende commerciële potentie had. ‘Je kunt beter ter plekke gids worden.’