Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: -JvL- (cc, via Flickr)
actueel

CDA en VVD vrezen ‘scheefgroei tussen alfa, bèta en gamma’

Dirk Wolthekker,
27 oktober 2016 - 11:54
Betreft
Deel op

De aangekondigde studentenstops voor twaalf technische studies zijn onacceptabel, zeggen de woordvoerders onderwijs van CDA en VVD, Michel Rog en Pieter Duisenberg in een artikel in het FD. Daarin eisen zij dat minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingrijpt. ‘Het is onbestaanbaar dat de overheid miljoenen uitgeeft om studenten te verleiden tot een bètaopleiding, om ze vervolgens wegens geldgebrek weer weg te sturen.’

Duisenberg en Rog zullen volgende week een motie indienen die Bussemaker aanspoort tot actie. Volgens hen kan de motie op brede steun in de Tweede Kamer rekenen, laten ze in de krant weten. Het gaat de politici niet alleen om de numerus fixus, maar ook om de verdeling van het geld tussen universiteiten. Beide woordvoerders vermoeden ‘een scheefgroei’ tussen alfa-, bèta- en gammawetenschappen. Volgens de technische universiteiten zelf loopt de financiering door de overheid niet in de pas met het groeiende aantal studenten dat kiest voor een bèta- of techniekopleiding, lieten ze eerder in FD weten.

 

De voor volgend collegejaar aangekondigde studies met een maximum aantal studenten voor de technische universiteiten, inclusief Wageningen, stijgt van vijf studies naar twaalfHet gaat om de vier studies in Eindhoven, vier in Delft, één in Twente en drie in Wageningen. Volgens de universiteiten zijn zij hiertoe gedwongen vanwege een tekort aan staf en faciliteiten. De drie TU’s hebben de afgelopen vijf jaar bijna een kwart meer studenten gekregen, en Wageningen zelfs 37 procent. De Rijksbekostiging heeft daar bij lange na geen gelijke tred mee gehoudenDat is overigens niet enkel het geval bij de technische universiteiten. Het bedrag dat universiteiten per student ontvangen is voor alle universiteiten de laatste jaren afgenomen., constateren de universiteiten. Volgens de TU’s is er 450 miljoen per jaar extra nodig om de kwaliteit op peil te houden.

‘Moet er niet meer geld naar de TU in Eindhoven en minder naar de UvA?’

Frietjes

Duisenberg en Rog willen dat geld niet zo maar overmaken naar de TU’s, maar eerst onderzoek laten instellen naar de verdeling van de hoger onderwijsmiljarden. Rog zegt in het FD: ‘Klopt de verdeelsleutel tussen alfa, bèta en gamma bijvoorbeeld nog wel? Moet er niet meer geld naar de TU in Eindhoven en minder naar de UvA? We willen niet dat het geld verkeerd terechtkomt.’ Als voorbeeld noemt Rog de studie psychologie. ‘Als daar een numerus fixus zou komen, dan begrijp ik dat wel. De meest gestelde vraag onder psychologiestudenten met een diploma is: “Wilt u er frietjes bij?” Zij komen in de snackbar te staan, dat is gewoon zo. Voor mensen die technische natuurkunde studeren is er juist wel werk.’

 

Kunst, cultuur en sociale wetenschappen

Volgens de jongste cijfers (2015) van het CBS en de VSNU gaat er vooral heel veel geld naar de medische wetenschappen (32 procent) van de totale begroting van 3,4 miljard). Voor studenten in de medische wetenschappen is jaarlijks gemiddeld een kleine 33.000 euro beschikbaar. Ter vergelijking: voor studenten taal-, kunst- en cultuurwetenschappen is jaarlijks 10.750 euro beschikbaar, voor studenten in de sociale wetenschappen 5.860 euro. Voor studenten in de technische wetenschappen gaat het om 15.270 euro per student per jaar en voor de landbouwwetenschappen geldt een bedrag van 17.700 euro.

Lees meer over