Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Henry Jose (Flickr cc)
wetenschap

‘De modewereld loopt enorm achter’

Joris Janssen,
4 november 2015 - 10:02

De modewereld focust te veel op mode als communicatiemiddel voor het uitdragen van je identiteit. Dit eenzijdige perspectief werkt uitbuiting en milieuvervuiling in de hand, stelt Rebecca Breuer in Fashion Beyond Identity. The Three Ecologies of Dress. Vanmiddag verdedigt ze haar proefschrift in de Agnietenkapel. ‘De modewereld loopt enorm achter.’

Iedereen die ’s ochtends zijn kleren aantrekt, denkt daarbij in meer of mindere mate aan wat die kleren uitstralen. Ze zeggen iets over wie je bent. De mode-industrie maakt daar dankbaar gebruik van. ‘Identiteit is een mooi instrument om je producten te verkopen,’ legt Breuer uit. ‘Dit zie je bijvoorbeeld in de nieuwe slogan die Chasin’ gebruikt voor zijn jeans: stretch your ego. Ook die van L’Oreal is een mooi voorbeeld: because you’re worth it.’

 

Doordat zij inspelen op identiteit en tegelijkertijd zo goedkoop mogelijke producten aanbieden, verleiden modehuizen de consument tot het kopen van veel kleding. Dit zorgt volgens Breuer voor uitbuiting van arbeiders in lagelonenlanden en is slecht voor het milieu. ‘De mode-industrie is de op een na meest vervuilende industrie, vlak achter de olie-industrie,’ zegt Breuer.

 

Meer dan identiteit

Toch is haar onderzoek geen pamflet tegen het perspectief van mode als uitdrager van identiteit. ‘Dat perspectief is immers het fundament waarop de modetheorie is gebouwd. Mijn idee is dat de theorie moet worden uitgebreid. Je kunt veel meer verbindingen maken met mode dan alleen met identiteit: denk ook aan de lichamelijke, materiële en creatieve aspecten van mode. In mijn onderzoek kijk ik bijvoorbeeld wat alledaagse kleding, van jeans tot trendgevoelig tot wat we naar ons werk dragen, zegt over hedendaagse sociaal-politieke problemen in de maatschappij.'

 

Toekomst

De mode-industrie en de denkwijze van consumenten kun je niet van de een op andere dag veranderen. Daarom hoopt Breuer vooral een denkproces op gang te brengen, bijvoorbeeld bij de studenten die ze les geeft aan het Amsterdam Fashion Institute. ‘Iemand moet het initiëren. Mijn doel is de mindset van studenten te veranderen, want zij geven de modewereld van de toekomst vorm. Ik wil ze kritisch en analytisch laten denken. “Waarom bestaat er geen duurzame winkelketen in de mode, zoals Ekoplaza in de supermarktbranche?” vraag ik ze bijvoorbeeld. De modewereld loopt op dit gebied enorm achter.’

 

Verantwoordelijkheid

Breuer is positief over de kijk van haar studenten op de huidige problematiek rondom de mode-industrie. ‘Ik merk dat ze ontvankelijk zijn voor een andere denkwijze. Als je duidelijk maakt welke misstanden er plaatsvinden, dan zie je dat ze beseffen dat de huidige situatie moet veranderen en dat zij daarin hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.’

 

Rebecca Breuer verdedigt haar proefschrift Fashion Beyond Identity. The Three Ecologies of Dress vanaf 12.00 uur in de Agnietenkapel.

 

Lees meer over Amfi en de Nederlandse fashionwereld in Folia 8.