UvA-onderzoekers verbeteren aardgastransport

Yannick Fritschy,
29 juni 2015 - 18:04
Betreft
Deel op
Een staaltje scheikundig vakwerk kan het rendement van aardgaswinning verhogen. Moniek Tromp van UvA-instituut Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) heeft met een internationaal onderzoeksteam een methode ontwikkeld waarmee methaan efficiënter kan worden omgezet in vloeibaar methanol. De methode zorgt ervoor dat aardgas op kleine schaal beter getransporteerd kan worden.

In deze tijden van energieschaarste is het belangrijk aardgas maximaal te benutten. Wetenschappers zoeken daarom op allerlei fronten naar manieren om het proces van boorplaats tot gebruiker zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Een probleem daarbij is het vervoer van aardgas. Naar de huishoudens gaat dat via leidingen, maar wereldwijd transport naar bijvoorbeeld oliemaatschappijen moet op een andere manier. Momenteel is de beste optie om het gas om te zetten in vloeistof. Deze gas-to-liquid-technologie (GTL) is tot dusver echter alleen op zeer grote schaal rendabel.

Kattenbakvulling
Tromp en haar mede-onderzoekers ontwikkelden een omzettingsmethode die ook op kleine schaal toepasbaar is. Ze maakten een katalysator (een stof die een chemische reactie versnelt) van zeoliet: een zeer poreus mineraal dat vanwege zijn sterke absorptievermogen onder andere gebruikt wordt in kattenbakvulling. De zeolietkatalysator werkt op dezelfde wijze als het centrum van het methaanmono-oxygenase-enzym. Dat enzym zet methaan van nature om in vloeibaar methanol.

Doordat de omzetting bij relatief lage temperaturen plaatsvindt, is de nieuwe methode efficiënter dan de huidige GTL-technologie. Het onderzoek is gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.
Lees meer over