Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
wetenschap

Met ict op school analfabetisme aanpakken

Jim Jansen,
16 november 2013 - 12:05
De wekelijkse doorgeefvraag: een wetenschapper stelt een vraag aan een collega uit een ander vakgebied. Arie den Boon vraagt Han van der Maas (professor psychologische methodes UvA): hoe komt het dat in Amsterdam ongeveer een kwart van de leerlingen die het basisonderwijs verlaten functioneel analfabeet is?

‘Of ik even het grootste probleem van Amsterdam in 280 woorden kan oplossen. Laat ik mij beperken tot mijn vak. Lang geleden al toonde de onderwijspsycholoog Bloom aan dat een-op-eenonderwijs veel en veel beter werkt dan klassikaal onderwijs. Nu volgen scholen methoden waarin snelle leerlingen worden opgehouden en langzame leerlingen buiten de boot vallen.'
'Maar een-op-eenonderwijs is onbetaalbaar. Personeel is verreweg de grootste uitgavenpost van het onderwijs; een verdubbeling van het aantal leerkrachten is ondenkbaar. De echte belofte van het gebruik van ict in het onderwijs ligt hier. Met ict kunnen we het onderwijs individualiseren en ieder kind laten leren op zijn of haar eigen niveau. Het gaat hier wel om een nog grotendeels niet ingeloste belofte. De introductie van ict in het onderwijs gaat met vallen en opstaan.'
'Zelf zie ik veel in oefen-gestuurd leren in plaats van instructie-gestuurd leren. In oefen-gestuurd leren spelen kinderen educatieve games waarvan de data automatisch geanalyseerd worden, waarna instructie op maat wordt aangeboden. Dit kan instructie van de leerkracht zijn maar, bijvoorbeeld, ook bestaan uit YouTube-video’s of een verwijzing naar een boekje over de spellingsregels.'
'Meten, veel meten, is daarbij essentieel. Omdat dit meten in het oefenen is opgenomen, leidt dit niet tot een overdaad aan toetsen. Maar eigenlijk is het wel een vorm van toetsen, ook bij kleuters. De ophef over de kleutertoets (toetsterreur volgens sommigen), begrijp ik dan ook niet. Kleutertoetsen zijn voldoende betrouwbaar en valide. Met de kop in het zand gaan we analfabetisme in ieder geval niet oplossen.'

Van der Maas vraagt aan Peter Sloot (hoogleraar computational science): zou computational science of informatica geen verplicht vwo-vak moeten zijn in deze sterk gedigitaliseerde samenleving?
Lees meer over