Om de aandacht te trekken op sociale media, moet je snel en origineel inhaken op een onverwachte nieuwsgebeurtenis, ontdekte communicatiewetenschapper Komala Mazerant-Dubois. ‘Merken gaan zich steeds meer gedragen als journalist’
Inhaken op het nieuws is niets nieuws. Daar zijn al sinds jaar en dag veel voorbeelden van in kranten, op de radio en op de televisie. Sociale media hebben daar een andere dynamiek aan gegeven. ‘Anders dan traditionele media zijn sociale media snel, je kunt real-time monitoren wat er speelt en je kunt contact maken met je consument.’
Vooral kleinere bedrijven zijn op zoek naar wat werkt en wat niet op sociale media, ontdekte Mazerant-Dubois. ‘Inhaken op de actualiteit werkt, dat weten journalisten al langer dan vandaag. In de journalistiek wordt altijd al gekeken naar hoe je selecteert wat nieuws is. Daar spelen timing en aansluiten op wat er speelt altijd al een rol. Ook merken gaan zich steeds meer gedragen als journalist.’
Voor sociale media is weinig geschreven over timing en creativiteit, of over inhaken op de actualiteit, terwijl het wel veel gebeurt. ‘Alleen anekdotisch of uit de losse pols een top 3 van do’s en don’t’s maar geen wetenschappelijke- of vakliteratuur.’
Creativiteit bestaat uit meerdere dimensies. Uit originaliteit: hoe onderscheidend en uniek is een bericht. ‘Iets kan heel onderscheidend zijn, maar als het nergens op slaat is het niet origineel maar gewoon weird.’ Een bericht moet dus ook relevant zijn. Relevantie heeft te maken hoe logisch en betekenisvol een bericht is voor de ontvanger. Over
vakmanschap, de derde dimensie van creativiteit, is nog wat discussie. Dat gaat over hoe mooi en professioneel een bericht is gemaakt. Die drie dimensies vormen samen creativiteit.
Dicht bij de realiteit
Mazerant-Dubois onderzocht duizenden posts op Twitter en Instagram en keek daarbij naar engagement in de vorm van reacties, shares en likes. ‘Zo blijf je het dichtst bij de realiteit. Je vraagt niet ‘denk jij dat je dit gaat liken’ maar je meet of mensen daadwerkelijk een like gegeven.’
Ze ontdekte dat timing cruciaal is bij topical advertising, zoals ‘inhaken’ ook wel genoemd wordt. Ze maakte een beslisboom van haar inzichten en gaf al verschillende workshops aan bedrijven. ‘Ik hoop dat mensen het ook echt gaan doen. Het is niet alleen fijn voor bedrijven, maar het is ook fijn om leukere berichten te lezen.’
Vijf tips voor likes en shares:
Komala Mazerant-Dubois hoopt op 7 juli 2022 te promoveren op haar proefschrift ‘Topical Advertising: The Role of Timing and Creativity in Understanding Its Effectiveness’. De promotie begint om 14.00 en vindt plaats in de Aula.