Foto: Tyrogthekreeper (cc, via Wikimedia Commons)

UvA’ers ontdekken wat de toekomst van onze zon kan zijn: cirkelen rond een partner

Marleen Hoebe,
10 april 2019 - 15:06

Sterrenkundigen stonden voor een groot raadsel: bejaarde sterren leken namelijk onverklaarbaar veel massa te verliezen. UvA’ers Alex de Koter en Rens Waters ontdekten samen met wetenschappers van andere universiteiten in het buitenland dat het maar schijn is. ‘De sterren hebben een partnerster, waardoor het materiaal van de sterren eerst een spiraal vormt voordat het in de ruimte verdwijnt.’

Alex de Koter van het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde doet onderzoek naar ‘rode reuzen’. Dit zijn sterren, die vroeger op de zon leken, maar nu in het laatste stadium van hun leven zijn. ‘Ze zijn heel groot; ze kunnen wel honderd keer groter dan de zon zijn,’ vertelt De Koter.

Foto: Dirk Gillissen
Alex de Koter

‘We bekijken rode reuzen om iets te weten komen over hoe het uiteindelijk de zon vergaat; wat er gebeurt naarmate die ouder wordt. Op een gegeven moment zal de zon namelijk opzwellen en een rode reus worden. Waarschijnlijk zal het nog wel zes of zeven miljard jaar duren voordat de zon doodgaat, maar we onderzoeken hoe de eigenschappen van de zon gaan veranderen door sterren met een vergelijkbare levensloop, die ouder zijn, waar te nemen.’

Telescoop in de Atacama-woestijn

De rode reuzen kun je waarnemen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array-(ALMA-)telescoop die hoog in het Chileense Andesgebergte staat. Het is een gek gezicht: 66 schotelantennes die verspreid staan over de zeer droge Atacama-woestijn, maar met deze telescoop kun je wel erg goed scherpe foto’s van het heelal nemen. Hierdoor kunnen sterrenkundigen beter onderzoek doen naar sterren zoals rode reuzen.

‘Een ster die aan het einde van haar leven zit verliest veel massa,’ legt De Koter uit. ‘We konden al afleiden hoe lang een ster bezig is met dat massaverlies, maar dankzij Alma kunnen we nu ook bestuderen hoe dit precies gaat.’