Foto: Publiek domein
wetenschap

UvA’ers werken aan brandstof die uitstoot vliegtuigen tot 90 procent vermindert

Marleen Hoebe,
18 maart 2019 - 14:51

Al die vliegtuigreisjes naar exotische bestemmingen zorgen voor een hoge uitstoot koolstofdioxide. Hoe mooi zou het zijn als we die uitstoot met 90 procent kunnen verlagen? De onderzoeksgroep van UvA’er Shiju Raveendran is bezig met een brandstof die dit kan bereiken. ‘We gebruiken kerosine die gemaakt is van organisch afval, zoals mest, plantenresten, voedselresten of papierresten.’

Universitair hoofddocent Shiju Raveendran maakt deel uit van een groep onderzoekers die zich bezighoudt met katalytische technologie. In die technologie gebruiken ze katalysatorenEen katalysator zorgt ervoor dat een chemische reactie sneller plaatsvindt, waardoor je zo min mogelijk energie verliest bij de omzetting. om onder andere duurzame brandstoffen te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor vliegtuigen.

 

Volgens de Europese Commissie is de luchtvaart één van de grootste uitstoters van broeikasgassen. Drie procent van de totale hoeveelheid broeikasgassen die de Europese Unie uitstoot komt uit de directe koolstofdioxide-uitstoot van vliegtuigen. Nu veel mensen vliegen en het aantal mensen dat vliegreisjes maakt alleen maar groter zal worden, gaan verschillende bedrijven en onderzoeksinstituten op zoek naar manieren om deze vervuiling te verminderen, waaronder bedrijf Booking.com dat het programma ‘Booking Cares’ heeft opgestart. Booking.com ondersteunt op deze manier verschillende projecten die onderzoek doen naar duurzamer reizen.

Foto: Robert Calderone
Shiju Raveendran

Traditionele brandstoffen vervangen

‘Technici zijn aan het bekijken hoe ze vliegtuigmotors efficiënter kunnen laten werken,’ vertelt Raveendran. ‘Maar door de traditionele brandstoffen te vervangen door biobrandstoffen, kun je het meest bereiken. Studenten van mijn onderzoeksgroep hebben interessante resultaten gevonden in hun onderzoek naar duurzame brandstoffen. Ik stuurde daarom ons idee over duurzame vliegtuigbrandstof naar Booking.com.’

 

Het bedrijf kreeg 250 verschillende projectideeën vanuit de hele wereld binnen. In de tweede ronde bleven er dertien projecten over, waaronder het project van Raveendran. Uiteindelijk heeft Booking.com dit UvA-project en zes andere projecten uitgekozen om financieel te ondersteunen.

 

Brandstof van organisch afval

‘Elk vliegtuig gebruikt brandstof met koolstof,’ zegt Raveendran. ‘Wij werken aan een brandstof die dezelfde samenstelling heeft als gewone vliegtuigbrandstof, maar wij willen in plaats van fossiele brandstoffen organisch afval gebruiken dat je niet meer voor andere producten kunt gebruiken. Het gaat om afval dat je anders verbrandt of ergens stort. Dit kan van alles zijn: mest, plantenresten, voedselresten of papierresten. Het Afval Energie Bedrijf van Amsterdam wil ons bijvoorbeeld helpen door oud papier en karton geven.’

‘Hoe dan ook kunnen we nu al met de biobrandstof meer waarde geven aan het afval’

De studenten die al aan de slag gingen, gebruikten papierresten. Daar maakten ze olie van. Raveendran: ‘Met behulp van een katalysator kunnen we het afval in een reactor omzetten in olie. We willen in eerste instantie een grotere hoeveelheid van deze olie maken, zodat we uiteindelijk liters olie hebben in plaats van 100 of 200 milliliter. Pas later zullen we de brandstof in een simulator testen, ongeveer over een jaar.’

 

Koolstofdioxide-uitstoot verlagen

Voor hoeveel minder uitstoot deze biobrandstof gaat zorgen hangt een beetje af van hoe vliegtuigmaatschappijen het uiteindelijk gaan gebruiken. Volgens Raveendran zullen ze waarschijnlijk niet gelijk voor de volle 100 procent gebruikmaken van de biobrandstof, maar zullen ze die eerst nog blijven mengen met de traditionele vliegtuigbrandstof. ‘Als ze de biobrandstof wel volledig gaan gebruiken, kunnen ze de koolstofdioxide-uitstoot van vliegtuigen met 90 procent verminderen. Maar als ze dat niet doen, kunnen we met de biobrandstof alsnog meer waarde geven aan het afval dat anders simpelweg in een verbrandingsoven of op een stortplaats belandt, wat uiteindelijk ook weer tot koolstofdioxide-uitstoot leidt.’