Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: robertsharp (cc, via Flickr)
wetenschap

Nieuwsartikel zet publiek vaker aan tot actie dan iconische foto

Sterre van der Hee,
20 september 2017 - 16:47

Krachtige nieuwsfoto’s, bijvoorbeeld van de vluchtelingencrisis, roepen vaak sterke emoties op. Maar veranderen ze ook gedrag? Dat onderzocht de Amerikaanse communicatiewetenschapper Tom Powell (UvA), die promoveert op framing van politieke onderwerpen in de media.

Een 2-jarig jongetje, liggend in de branding van de kust van het Turkse Bodrum. De foto van de Syrische Aylan Kurdi - later ook wel ‘het symbool van de vluchtelingencrisis’ genoemd - stond in 2015 wereldwijd op voorpagina’s. Het schokte miljoenen. Welk effect heeft zo’n foto nu écht? 

 

Zulke krachtige beelden veroorzaken inderdaad een sterk emotionele reactie, zegt de Amerikaanse UvA-communicatiewetenschapper Tom Powell, die donderdag promoveert op ‘framing van politieke issues in tekst en beeld’. In werkelijkheid blijkt tekst veel belangrijker om het gedrag en de mening van het publiek te doen omslaan, bijvoorbeeld over de vluchtelingencrisis, zegt Powell. ‘Foto’s blijven hangen, maar zetten niet per se aan tot actie of politieke besluitvorming, zoals vaak gedacht wordt.’

 

Hoe heeft u uw onderzoek uitgevoerd? 
‘We toonden drieduizend mensen uit Nederland en de Verenigde Staten verschillende combinaties van foto’s en tekst over politieke thema’s. Soms was de toon gewelddadig: “vluchtelingen pikken onze banen in!” Andere teksten pasten beter bij de afbeelding en spraken van slachtoffers en dodentallen. Daarna vroegen we respondenten naar hun mening en handelen: wil je meer asielzoekers in Nederland? Zou je doneren? Dat herhaalden we een week later. Wat bleek: afbeeldingen alleen zetten het publiek niet aan tot actie.’

 

Waarom is dat belangrijk? 

‘Het laat zien in hoeverre die krachtige afbeeldingen, die bij ieder blijven hangen, daadwerkelijk effect hebben. Eeder onderzoek bestudeerde het effect van foto’s en tekst alleen apart, niet naast elkaar. Krachtige foto’s belanden regelmatig op voorpagina’s, maar als het niet bij het verhaal past, doet dat weinig. Goede journalisten kiezen een foto omdat-ie bij het verhaal past, niet alleen omdat hij krachtig is.’

 

Heeft u advies voor journalisten? 

‘Mediabedrijven besteden tonnen aan video − gunstig voor advertentie-inkomsten − maar lezers spenderen veel meer tijd aan tekst. Dat is belangrijk te onthouden: als ze echt lezen, vergroot dat hun betrokkenheid. Commentsecties en discussiemogelijkheid onder artikelen helpen daarbij.’

 

Tom Powell promoveert donderdag 21 september om 10.00 uur in de Agnietenkapel aan de Oudezijds Voorburgwal 229 - 231 in Amsterdam.