Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Marc Kolle
opinie

Opiniepanel | Moeten alle hoorcolleges online worden gezet?

Henk Strikkers,
27 november 2019 - 07:15

Een jaar of vijf geleden leek het de oplossing te zijn voor alle problemen: video-colleges. Nu lijken sommige studies erop terug te komen. Het online plaatsen van alle hoorcolleges zou leiden tot lege collegebanken, en docenten zouden huiverig zijn dat er urenlang materiaal van hen online staat. Moet de UvA doorgaan met het opnemen van colleges? ‘Ik zet de link naar een video-college pas later online.’

Alle hoorcolleges moeten opgenomen worden en online geplaatst worden.

Thijs Bol is universitair hoofddocent sociologie

‘Ik denk dat je dit niet moet verplichten maar moet overlaten aan docenten zelf. Onderzoek suggereert dat de leeropbrengsten van het bijwonen van colleges of kijken naar video-colleges best vergelijkbaar zijn. Tegelijkertijd kan het demotiverend werken voor een docent als de helft van de studenten niet in de zaal zit, en dat kan wel de kwaliteit van het onderwijs beïnvloeden. Bovendien denk ik dat het fysiek samenkomen van studenten in een collegezaal een belangrijke socialiserende functie heeft voor een opleiding. Persoonlijk vind ik het prima dat studenten video’s van mijn colleges gebruiken als naslagwerk. Wel zet ik de link naar een video-college pas later online om studenten te blijven motiveren ook naar de colleges te komen.’

‘Blijven de banken leeg, dan zetten wij docenten zonder overleg met onderwijsdirecteuren en studentenfracties, zelf wel de opname stop’

Nanda Oudejans is universitair hoofddocent rechtsfilosofie

‘Het opnemen van hoorcolleges lost niet alleen problemen op voor studenten die wegens gerechtvaardigde omstandigheden niet aanwezig zijn. Het biedt ook kansen in hoorcolleges de intellectuele verdieping op te zoeken. Uiteraard moeten hoorcolleges helder zijn. Maar helderheid sluit niet uit dat colleges ook pittig en uitdagend zijn. Als de moeilijkheidsgraad omhoog gaat, kunnen studenten tijdens het studeren hoorcolleges, of delen ervan, terugkijken. De opname moeten daarom gelijk na het hoorcollege online komen. Uiteraard moeten studenten ook het hoorcollege bijwonen, al was het maar om het gevoel te krijgen tot een academische gemeenschap te behoren. Blijven de banken leeg, dan zetten wij docenten zonder overleg met onderwijsdirecteuren en studentenfracties, zelf wel de opname stop.’

Ralph Wijers is hoogleraar hoge-energie-astrofysica

‘Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als mijn colleges online komen. Ze zijn wat mij betreft openbaar. Ik zeg heus wel eens wat fout en ik schaam me er niet voor als dat op GeenStijl komt, in het onwaarschijnlijke geval dat hun redactie dat belangrijk genoeg zou vinden. Ik probeer tijdens colleges meerwaarde te bieden van aanwezigheid door interactie. Studenten die dat niet op prijs stellen worden wat mij betreft niet gemist op college. Ik zie het wegblijven van studenten die wachten op de film dan ook niet als een probleem. Of het opnemen van colleges zo waardevol is als studiehulp dat de UvA moet investeren om alle colleges op te nemen en beschikbaar te maken is echter wel de vraag (in vergelijking met meer docenten aanstellen, bijvoorbeeld). Dat zou ik op zijn minst bestuderen voor ik het geld ging uitgeven.’

‘Een diversiteit van digitaal en contact onderwijs vergt enige creativiteit, maar lijkt mij veruit de meest effectieve vorm van onderwijs’

Barbara Mulder is hoogleraar cardiologie

‘Oneens. Een diversiteit van digitaal en contact onderwijs vergt enige creativiteit, maar lijkt mij veruit de meest effectieve vorm van onderwijs. Een kleine selectie van hoorcolleges online kan nuttig zijn, maar gebruik vooral ook andere vormen van digitalisering van het onderwijs, zoals kennisclips, on-line oefenmodules en tussentoetsen om zelfstudie te ondersteunen. Contacttijd dient geïntensiveerd te worden door integratie van online content en tools. Door diverse leerstijlen te combineren kan een bredere groep studenten aangesproken worden.’

 

Het Folia opiniepanel bestaat uit 20 studenten en medewerkers van alle faculteiten, en enkele diensten van de UvA. Eens in de paar weken reageren zij op een actuele stelling.

Ook een mening over video-colleges? Reageer hieronder of schrijf een opinieartikel.