Foto: Daniël Rommens
opinie

Eva’s waslijst | ‘Het domste wat je met deadlines kunt doen, is ze negeren’

Eva Hofman,
18 juni 2019 - 11:36

Faalangst, prestatiedruk en keuzestress: hoe leuk is studeren nog? En dan heb je ook nog eens een waslijst aan praktische dingen te leren op weg naar die verdomde volwassenheid. Stella en Eva schrijven het om en om van zich af. Dit keer: wat als je het overzicht over al je deadlines kwijt bent?

Ik zat op de grond, met mijn armen om mijn opgetrokken knieën geslagen. Naast me op de grond stond mijn tas, met daarin mijn agenda, mijn laptop en een aantekeningenboek. Ik durfde de tas niet open te maken, omdat ik wist dat de inhoud – afspraken, deadlines – me stress zou bezorgen. Om mijn gedachten te sussen scrolde ik door mijn Twitter-feed. Ik voelde me verlamd en in zekere zin was ik dat ook. Uitstelgedrag is voor mij het vervelendste symptoom van deadlinestress.

 

Het was me weer niet gelukt me aan mijn eigen planning te houden. Hoe had het zover kunnen komen? Mijn nieuwe kamergenoot had me onlangs nog gecomplimenteerd omdat ze vond dat ik zo georganiseerd was. Ja, dacht ik toen, dat is het geheim van extreem chaotische mensen. Ze hebben de binders, agenda’s en planners nódig, omdat ze anders slachtoffer worden van de wervelwind in hun eigen hoofd. Uiterlijk moet dat inderdaad heel opgeruimd overkomen.

‘Het deed me bijna fysiek pijn Twitter weg te klikken en mijn telefoon met het scherm naar beneden op de grond te leggen’

Het domste wat je kunt doen als je veel deadlines hebt, is ze negeren. Toch is dat wat ik telkens doe. Weet ik bijvoorbeeld dat de deadline van een paper ‘ergens aan het einde van juni’ is, dan wacht ik zo lang mogelijk met het opzoeken van de precieze inleverdatum. Weet ik dat het ‘een paar weken’ duurt om mijn visum te verwerken, dan weiger ik op de website van de ambassade te kijken om te exacte verwerkingstijd te bekijken. Meestal kom ik er zonder kleerscheuren vanaf. Dan heb ik mijn visum een week voor ik vertrek, dan haal ik mijn deadline nog net.

Wat te doen als je je planning hebt verkloot

1. Probeer te ontspannen. Maak een lijstje van alle taken die je hebt. Zelfs als je ze niet allemaal gelijk kunt uitvoeren, heb je in ieder geval een overzicht.

2. Begin met de taak waar je het meest tegenaan hikt. Zodra het rotste werk uit de weg is, gaat de rest veel sneller

3. Til er niet te zwaar aan. Als het een dagje niet lukt, lukt het een dagje niet. Het heeft vaak geen zin om de hele dag Netflix te kijken bij wijze van uitstelgedrag. Dan kun je beter beslissen echt iets leuks te gaan doen. Spreek wel alvast met jezelf af wanneer je dan wél aan de slag gaat.

4. Wil je meer hulp? Installeer dan een app. Wunderlist is best een goede, maar Google Calendar heeft ook een ingebouwde takenlijst.

Het kijken in je agenda kan op het moment van stress voelen alsof je een pleister van je knie trekt. Maar het is wel nodig. Het deed me bijna fysiek pijn Twitter weg te klikken en mijn telefoon met het scherm naar beneden op de grond te leggen. Ik wist niet eens hoeveel deadlines er de komende weken aan zaten te komen. Tijd dus om mijn agenda weer up-to-date te maken.

 

Wat mij het beste helpt als het me duizelt van de afspraken, onbeantwoorde mailtjes en in te leveren essays, is een lijstje maken. Ik had er zelfs even een speciale app voor op mijn telefoon, Wunderlist genaamd, waar je je taken kunt opdelen en prioriteren, en waarop je reminders kunt instellen. Maar zoals dat gaat met elke app, verloor ik uiteindelijk mijn interesse. De app heb ik inmiddels gedeletet, en ik ben teruggegaan naar echt papier.

 

Soms, als je aanvoelt dat je een hele dag tegen een taak aan gaat hikken – en als de deadline niet te strak is – kun je beter beslissen er nog even mee te wachten. Ik pakte mijn notitieboekje uit mijn tas en verzamelde alle deadlines voor de komende weken. Toen pakte ik mijn spullen om een dagje de deur uit te gaan. Het boekje legde ik op mijn bureau. Een mooie lijst van dingen die ik die dag niet hoefde te doen.

Lees meer over