Amsterdam is beroemd om veel dingen, maar tegenwoordig ook om de mensen die in de rij staan. Dat lijkt vooral irritant, maar het heeft wel degelijk een doel, betoogt columnist Willemijn van Dolen: het maakt het product of de winkel gewilder.
Welkom aan de UvA en voor iedereen van buiten de hoofdstad: welkom in Amsterdam! Beroemd om haar grachten, musea, winkels, terrasjes, clubs, theaters…en TikTok-rijen!
Ik hoor locals mopperen: ‘dit is niet Amsterdams, er staat geen Amsterdammer in de rij.’ Maar misschien hoeven de mensen dat ook niet. Willen ze gewoon een lekker broodje of koekje met perfect Insta- of TikTok-verslag erbij. Daarbij laat onderzoek zien dat mensen iets lekkerder vinden als ze ervoor in de rij hebben moeten staan.
Sterker nog, de onderzoekers tonen aan dat als mensen onbekend zijn met een product, maar wel kwaliteit willen, het niet hebben van een wachtrij zelfs negatief kan uitpakken. Men krijgt het gevoel dat zo’n product de moeite van het wachten niet waard is. De rij als keurmerk van kwaliteit. Dit geldt vooral voor winkels met een hoog klantverloop zoals bij de TikTok-rij-winkel. Tel daar bij op het gevoel van erbij willen horen; een rij, daar is iets gaande, daar wil je bij horen en op sociale media laten zien: ik was er ook! Tel uit je winst.
Soms benijd ik het geduld van de mensen in de rij. Ik wil ook best wel eens de toast van Chun Café proberen. Maar ik heb geen zin in die rij. Daarbij zou ik me zelfs een beetje schamen als ik erin zou staan. Want ik wil er net zo goed bij horen, maar dan bij mijn groep, van geboren en getogen Amsterdammers. En die halen hun neus op voor de lange rij.
Koekmakerij Van Stapele opent nu een grotere koekjeswinkel in de hoop de Amsterdammer terug te winnen. Hopen dat Chun dat ook doet, dan kan ik bij de Amsterdammers blijven horen en toch die toast eens proeven! Al mis ik dan wel die extra flavor doordat ik er niet voor in de rij heb hoeven staan. Ja sussie, je ken niet alles tegelaak hebbe, zou mijn broer zeggen.